Łódź/W tramwajach MPK testowany jest system zapobiegający kolizjom

Fot. PAP/Grzegorz Michałowski  03.01.2019
Fot. PAP/Grzegorz Michałowski 03.01.2019

W tramwajach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi testowany jest innowacyjny system zapobiegający kolizjom, stworzony przez naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej.

"System wykrywa różnego typu pojazdy znajdujące się przed tramwajem. (…) Wykorzystujemy w nim systemy optyczne – aktywne i pasywne, czyli takie, które rozpoznają przeszkodę na torowisku, a także precyzyjnie określają odległość od znaczników, umieszczonych na pojazdach szynowych. Dodatkowo rejestrowane są parametry ruchu, przy wykorzystaniu zarówno informacji pochodzących bezpośrednio z pojazdu, jak i dostarczanych przez systemy bezwładnościowe. Wszystkie te parametry są przetwarzane przez system ekspercki, który wypracowuje decyzje i ta informacja jest wyświetlana motorniczemu" – wyjaśnił prof. Krzysztof Falkowski z Wojskowej Akademii Technicznej.

Dzięki zastosowanej technologii motorniczy odbierze też ostrzeżenie w przypadku, gdy prędkość jego tramwaju jest zbyt wysoka i stwarza zagrożenie zderzenia z poprzedzającym go pojazdem – nawet takim, który pozostaje poza zasięgiem jego wzroku. Z kolei dzięki wykorzystaniu świateł drogowych, w które standardowo wyposażone są tramwaje, można doprowadzić do tego, że będą one "porozumiewać się między sobą".

"Wykorzystujemy różne media, m.in. pojazdy wyposażamy w specjalny system komunikacji świetlnej z użyciem światła białego. Lampy w tramwajach – co nie jest widoczne dla obserwatora – mrugają z pewną częstotliwością. I my jesteśmy w stanie odczytać te komunikaty; zatem tramwaje +rozmawiają między sobą+" - dodał Falkowski.

Jak zauważył, światło białe – w odróżnieniu od fal radiowych i internetu bezprzewodowego - nie powiększa tzw. smogu elektromagnetycznego w miastach, jest to zatem rozwiązanie proekologiczne.

Zdaniem Falkowskiego, który jest pracownikiem Zakładu Awioniki WAT, projekt jest przykładem "sprowadzania na ziemię" technologii powietrznych, wykorzystywanych do tej pory w lotnictwie czy kosmonautyce.

"Te prace, które prowadzimy z MPK i firmą Inteco, mogą w dalszej perspektywie doprowadzić do powstania autonomicznych tramwajów" – podkreślił.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi jest pierwszym w kraju podmiotem, który przetestuje rozwiązania przygotowane przez specjalistów z WAT w partnerstwie z firmą Inteco w ramach wartego ok. 4 mln zł projektu z unijnym dofinansowaniem sięgającym ok. 2,5 mln zł.

"Dla miejskiego przewoźnika najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów; stąd nasza współpraca i testy systemów, które będą wspomagały naszych prowadzących. To rozwiązanie pozwoli wyeliminować dosyć częste przypadki najechania jednego pojazdu tramwajowego na drugi. Każda kolizja to zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów, nie wspominając o stratach i wyłączeniu uszkodzonych pojazdów z ruchu" – zaznaczył prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski.

Według Pawła Buksińskiego z firmy Inteco, system zaimplementowano na dwóch tramwajach łódzkiego przewoźnika, a w przyszłości planuje się umieszczenie go na wszystkich pojazdach M8.

PAP - Nauka w Polsce, Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ drag/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Warszawa, 12.12.2025. Wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk (3L), dyrektor NCBR Jerzy Małachowski (P) i dyrektor Departamentu Innowacji MON gen. bryg. Marcin Górka (2P) podczas inauguracji programu akceleracyjnego "MilTech" w Warszawie, 12 bm. (aldg) PAP/Rafał Guz

    Rusza program „MilTech”, w ramach którego NCBR wesprze innowacje obronne w Polsce

  • 02.12.2025. P.o. prezesa PARP Krzysztof Gulda podczas XXVI Gali Konkursu Polski Produkt Przyszłości w Butelkowni w Centrum Praskim Koneser w Warszawie, 2 bm. Gala organizowana jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. PAP/Rafał Guz

    PARP: silnik kosmiczny, substytut kości, bioniczna trzustka z nagrodami „Polski Produkt Przyszłości”

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera