29.03.2024
17.10.2019 aktualizacja 17.10.2019

Tropikalna orchidea nazwana na cześć Uniwersytetu Łódzkiego

Fot. Uniwersytet Łódzki Fot. Uniwersytet Łódzki

Badacze tropików z Uniwersytetu Łódzkiego odkryli w Ekwadorze nowy gatunek storczyka. Rosnącą w Andach orchideę nazwali na cześć swojej uczelni Heteranthocidium universitas-lodziensis. Roślina została opisana w artykule naukowym w czasopiśmie Phyton.

Orchideę odkryła w 2018 roku dr hab. Marta Kolanowska z Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ wraz ze swoimi współpracownikami.

Jak wyjaśnia autorka odkrycia, Heteranthocidium universitas-lodziensis rośnie obecnie wyłącznie w prowincji Morona-Santiago w Andach, na wysokości ok. 1350 m n.p.m. Orchidea wytwarza bardzo długi kwiatostan złożony z licznych brązowo-żółtych kwiatów. Mają one dwa rodzaje. W dolnych częściach gałęzi rosną gwiazdkowate kwiaty sterylne, natomiast nieliczne normalnie wykształcone kwiaty zwykle umieszczone są na szczytach rozgałęzień.

Główną cechą odróżniającą nowy gatunek od innych znanych przedstawicieli tego rodzaju jest budowa środkowego płatka (warżki), który u H. universitas-lodziensis jest stosunkowo szeroki, podzielony na dwie łatki w 2/3 długości oraz ozdobiony w centralnej części orzęsionym zgrubieniem z czterema grzebieniami.

Zdaniem dr hab. Kolanowskiej polscy naukowcy powinni intensywnie rozwijać swoje badania tropikalne, ponieważ w strefie równikowej gatunki szybko wymierają, a ilość lasów gwałtownie maleje.

PAP - Nauka w Polsce, Karolina Duszczyk