Wykorzystywanie skategoryzowanych informacji i obiektów pozwala na szybsze wykonywanie zadań, ale znacznie ogranicza pomysłowość, a także oryginalność projektów – uważają naukowcy z University of Toronto's Rotman School of Management (Kanada).
Ludzie mają skłonność do organizowania wiedzy i nadawania informacjom określonej struktury. To dobry sposób na poradzenie sobie ze złożonością otoczenia oraz zaplanowanie efektywnych działań, ale kiepski – przynajmniej według badaczy z Uniwersytetu w Toronto – na pobudzenie wyobraźni.
Naukowcy na podstawie kilku eksperymentów wykazali, że osoby korzystające z ustrukturalizowanych informacji (lub też obiektów) wykonują zadania szybciej, ale cechują się niższą kreatywnością, elastycznością poznawczą i wytrwałością, niż osoby używające danych (przedmiotów) pozbawionych jakiejkolwiek struktury.
W jednym z eksperymentów badani otrzymywali zestaw rzeczowników - niepoukładanych, bądź przyporządkowanych do poszczególnych kategorii. Mieli za zadanie ułożyć jak najwięcej zdań z tymi wyrazami.
W innym uczestnicy budowali z klocków Lego kosmitę. Wykorzystywali do tego albo rozsypane elementy, albo klocki pogrupowane ze względu na kolor i kształt.
Ze wszystkich eksperymentów płynęły podobne wnioski. Stwierdzono, że strukturalizacja informacji szkodzi kreatywności.
Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie „Organizational Behavior and Human Decision Processes” (DOI: 10.1016/j.obhdp.2016.10.001). (PAP)
ooo/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.