Uczelnie i instytucje

Centrum naukowo-dydaktyczne będzie kształciło kadry dla kolei

Na rynku brakuje specjalistów z zakresu kolejnictwa, od lat można mówić o rosnącej luce pokoleniowej. Kształcenie inżynierów branży kolejowej oraz praca nad innowacjami w transporcie szynowym będą głównymi zadaniami Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego w Sosnowcu.

Nowa jednostka zostanie otwarta za rok w zabytkowym budynku dworca w sosnowieckiej dzielnicy Maczki dzięki współpracy Politechniki Śląskiej i spółek kolejowych.

Jak podkreślili w środę przedstawiciele PKP Cargo, współpraca ma uzupełnić lukę pokoleniową w zawodach związanych z kolejnictwem i zapewnić kadry wykwalifikowane w nowych technologiach.

„Obecnie na rynku mamy do czynienia z zanikaniem zawodów związanych z koleją. Stąd nasze zaangażowanie w przygotowanie atrakcyjnego programu nauczania i wsparcie w postaci staży dla najlepszych studentów. Stworzone wspólnie Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego pozwoli nam wykształcić nowe pokolenie specjalistów” - wskazał dyrektor zarządzający ds. strategii i organizacji grupy PKP Cargo Łukasz Strączek.

W ramach współpracy Politechnika Śląska, oprócz roli dydaktycznej, będzie również zaangażowana wspólnie z PKP Cargo w projekty badawczo-rozwojowe, których efektem ma być wprowadzanie patentów i nowych technologii do przemysłu kolejowego. Działalność Centrum ma przyczynić się do wzrostu konkurencyjności przewozów szynowych w Polsce i uatrakcyjnić ofertę kształcenia na kierunku transport kolejowy.

Absolwenci tego kierunku będą przygotowani do pracy inżynierskiej w biurach projektowych środków transportu i infrastruktury kolejowej, przedsiębiorstwach eksploatacji, zakładach obsługowo-naprawczych oraz w jednostkach organizacyjnych związanych z logistyką i spedycją.

Siedziba Centrum mieścić się będzie w budynku dworca kolejowego w Sosnowcu Maczkach, udostępnionego na ten cel przez PKP SA. Obiekt zostanie odrestaurowany i dostosowany do pełnienia funkcji dydaktycznych i badawczych.

Drugi etap prac przewiduje stworzenie nowoczesnego budynku przeznaczonego na pracownie laboratoryjne i hale szkoleniowe z zakresu kolejnictwa. Planowany jest również trzeci etap, w ramach którego powstanie akademik dla studentów wraz z pokojami hotelowymi dla gości przyjeżdżających na szkolenia i kursy.

Kształcenie rozpocznie się od 1 października 2016 r. Studenci zdobywać będą kwalifikacje w zakresie funkcjonowania nowoczesnego transportu kolejowego na trzech specjalnościach: budowa i eksploatacja pojazdów szynowych, inżynieria bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz projektowanie i utrzymanie infrastruktury transportu kolejowego. Wykładowcy pochodzić będą z kilku wydziałów Politechniki Śląskiej oraz z zakładów i przedsiębiorstw kolejowych.

Przedstawiciele PKP Cargo podkreślają, że spółka zainicjowała program szkolenia nowych kadr trakcyjnych. Rocznie PKP Cargo zatrudnia i szkoli 500 nowych maszynistów i kandydatów do tego zawodu. Przygotowanie jednej osoby do samodzielnej pracy kosztuje nawet 100 tys. zł.

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 56 proc. w ujęciu pracy przewozowej (I półrocze 2015). Oprócz przewozów towarów koleją, grupa PKP Cargo świadczy również usługi spedycyjne i kompleksową obsługę logistyczną. Jest także operatorem terminali i bocznic.

PAP - Nauka w Polsce

kon/ mhr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Obraz wygenerowany przez AI, Adobe Stock

    ESOF/ Specjalistka: Nie możemy mówić o sztuce AI, gdyby za tą sztuką nie było człowieka

  • Adobe Stock

    Naukowcy z Opola i Krakowa zbadają elastyczność energetyczną budynków

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera