Uczelnie i instytucje

Gowin: do stworzenia Konstytucji dla Nauki doprowadziła nas droga dialogu

Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas inauguracji roku akademickiego 2018/2019 na Politechnice Łódzkie. PAP/Grzegorz Michałowski  02.10.2018
Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas inauguracji roku akademickiego 2018/2019 na Politechnice Łódzkie. PAP/Grzegorz Michałowski 02.10.2018

Do stworzenia ostatecznego kształtu Konstytucji dla Nauki doprowadziła nas droga dialogu – mówił we wtorek w Łodzi wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas inauguracji roku akademickiego na Politechnice Łódzkiej.

"Możemy być dumni, że w drugie stulecie niepodległości weszliśmy w najlepszym stylu polskiej nauki; w dialogu, dyskusji i z nowymi, sięgającymi w przyszłość rozwiązaniami. Niezależnie od ocen ostatecznego kształtu Konstytucji dla Nauki coś ważnego i cennego już się wydarzyło – jest to droga dialogu, która doprowadziła nas do nowych rozwiązań. Daliśmy dobry wzór, jak należy reformować państwo polskie – w dialogu, z poszanowaniem pluralizmu poglądów, wartości, interesów" – podkreślił Gowin w wykładzie inaugurującym rok akademicki na Politechnice Łódzkiej (PŁ).

Wicepremier zadeklarował, że w taki sam sposób – oparty o dialog i konsultacje ze środowiskiem akademickim - będzie przez najbliższy rok wdrażać ustawę. Zapowiedział m.in. zorganizowanie kilku dużych zjazdów poświęconych jej najważniejszym zagadnieniom - najbliższy ma odbyć się w styczniu i dotyczyć tworzenia statutów uczelni. Na kolejnych uczestnicy mają zastanawiać się m.in. nad procesem kształcenia oraz ewaluacją działalności naukowej.

"Osiągnięcie znaczącego, skokowego postępu w kształceniu i badaniach naukowych wymaga nowych rozwiązań prawnych, organizacyjnych i pewnego innego, dynamicznego i otwartego na współpracę międzynarodową etosu akademickiego. Wymaga też odpowiedniego wsparcia finansowego" – zaznaczył Gowin.

Jak poinformował, w przyszłym roku budżet przeznaczy 1,35 mld zł więcej na naukę i szkolnictwo wyższe, a dodatkowo rząd przekaże uczelniom publicznym obligacje Skarbu Państwa w łącznej wysokości 3 mld zł. Z tej puli pochodzić będzie 31,7 mln zł., które w formie symbolicznego czeku wicepremier wręczył podczas uroczystości rektorowi PŁ Sławomirowi Wiakowi. Zapowiedział też, że do łódzkich uczelni trafi z ogólnopolskiej puli 120,5 mln zł.

Według Gowina, Konstytucja dla Nauki przewiduje podniesienie wynagrodzeń pracowników nauki, co w przypadku adiunktów, którzy w ok. 70 proc. są wynagradzani na poziomie minimalnym oznacza wzrost wynagrodzenia nawet o 25 proc. "Niezależnie od tego w przyszłym roku rozpoczniemy rozpisany na trzy lata proces sukcesywnego podnoszenia wynagrodzeń dla wszystkich pracowników uczelni. W przyszłym roku nakłady na płace wzrosną o 7 proc., w kolejnych zależeć będą od rozwoju gospodarczego Polski, a tu prognozy są bardzo korzystne" – podkreślił.

Zdaniem wicepremiera, planując skokowy rozwój cywilizacyjny kraju, nie można poprzestać na przeznaczaniu na naukę 1 proc. polskiego PKB. "To dwa razy więcej niż obecnie, ale w Izraelu od dawna wydaje się 3 proc. i widać, jak te środki przekładają się na rozwój państwa izraelskiego. Tyle samo na naukę przeznaczają Chiny – pod tym względem warto je naśladować" – dodał.

Wicepremier zapowiedział wprowadzenie – po uwzględnieniu uwag środowiska akademickiego - kilku istotnych korekt w ustawie, m.in. w inny sposób, niż pierwotnie proponowano, punktowane będą publikacje wielu autorów zamieszczone w światowych czasopismach; zgodnie z postulatami zmieniony zostanie też kształt rozporządzenia o sporządzaniu wykazu czasopism.

Ministerstwo pracuje nad nowym algorytmem finansowym. "Zachowa on swój projakościowy charakter; nadal będziemy brali pod uwagę relację studentów do kadry akademickiej, nawet w przypadku uczelni badawczych zaostrzymy ten wskaźnik oraz kategorie naukowe, natomiast wprowadzimy modyfikacje zapewniające stosowanie zasady zrównoważonego rozwoju" – podał Gowin.

Minister nauki zapowiedział, że w PŁ i wielu innych uczelniach będzie teraz toczyć się dyskusja o nowym statucie. "Ustawa kieruje się inną filozofią rządzenia; przekazuje cały szereg uprawnień w ręce uczelni, które same będą decydowały, jak się rozwijać" - podkreślił.

Zdaniem Gowina ustawa da uczelniom dużo wolności i autonomii, która będą mogły wykorzystać na różne sposoby. Zachęcał, by posłużyły one rozwojowi i "głębokiej, ewolucyjnej zmianie" i aby unikać pokusy "zabetonowania status quo, by utknąć w tym, co ekonomiści nazywają pułapką średniego rozwoju".

Wicepremier mówił również o nowej klasyfikacji dyscyplin naukowych i wyzwaniu, jakim dla pracowników nauki będzie złożenie do końca listopada oświadczenia o jednej bądź dwóch dyscyplinach, które się reprezentuje, przy czym istotne będą nie tylko uzyskane stopnie, ale dorobek naukowy.

W trakcie najbliższego roku władze uczelni w porozumieniu ze środowiskiem uczelni powinny opracować nowy regulamin studiów - o czym przypomniał Gowin, ujawniając, że on sam chciał, by studia były dla studentów "trudne i wymagające", ponieważ tylko dzięki temu będzie można "wspinać się wyżej w dążeniu do wiedzy".

"Rozpoczynamy prace nad nowymi konkursami, które mają przełomowe znaczenie dla polskiej nauki. Wyłonimy w nim grupę polskich uczelni badawczych. Pierwsza faza już się zakończyła, wstępne wnioski złożone przez 20 uczelni – w tym PŁ – zostały ocenione przez grono ekspertów, ale ostateczne wnioski będą poddane ocenie przez w 100 proc. zagraniczne grono wybitnych naukowców. Zaprosimy światową czołówkę naukową, by w pełni bezstronnie wyłonić uczelnie badawcze" - podał wicepremier.

Jak dodał, w wyłonieniu uczelni badawczych mniej będzie liczyć się tradycja i dotychczasowy dorobek, a bardziej strategia rozwoju i to, w jaki sposób dana wspólnota projektuje swoją przyszłość. Jego zdaniem, może to przynieść wiele zaskoczeń.(PAP)

autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska

agm/ agz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera