Uczelnie i instytucje

Politechnika Śląska zainaugurowała rok akademicki

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Politechnika Śląska – zaliczana do czołowych uczelni technicznych w kraju – zainaugurowała we wtorek 74. rok akademicki. Do tej pory jej mury opuściło ok. 200 tys. inżynierów i magistrów inżynierów. W tym roku naukę na pierwszym roku rozpoczyna w niej ponad 6,6 tys. studentów.

Rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk w swoim wystąpieniu w centrum edukacyjno-kongresowym Politechniki w Gliwicach ocenił, że będzie to przełomowy rok dla wszystkich uczelni, ze względu na prawo o szkolnictwie wyższym, zwane Konstytucją dla Nauki, które weszło właśnie w życie.

„Główny cel nowej ustawy – stworzenie jak najlepszych warunków do rozwoju polskiej nauki, a także kształcenie kadry przemysłu przyszłości – przyświeca nam od dawna” - wskazał i dodał, że jego uczelnia stawia m.in. na kształcenie dualne i doktoraty wdrożeniowe, ściśle współpracuje w Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Jak mówił prof. Mężyk najważniejsze cele na najbliższą przyszłość to prowadzenie innowacyjnych badań naukowych i wdrażanie ich wyników do gospodarki, a także rozwijanie współpracy zagranicznej. „Wierzę, że ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce da nam odpowiednie narzędzie, żebyśmy mogli jeszcze bardziej rozwijać takie działania” - powiedział rektor.

Anna Budzanowska z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - która przekazała życzenia od szefa tego resortu Jarosława Gowina - zaznaczyła w swoim wystąpieniu, że wchodząca w życie Konstytucja dla Nauki daje możliwość tworzenia federacji uczelni, co jest trendem światowym.

„Śląsk jest jednym z tych miejsc na mapie Polski, który ma największy potencjał w tym, żeby się ścigać ze światem” - podkreśliła Budzanowska i dodała, że w woj. śląskim jest kilka silnych ośrodków akademickich.

„Liczę, że z okazji 2022 r., czyli rocznicy powrotu Śląska do Polski, nastąpił pewien namysł, zbadanie potencjału badawczego i zweryfikowanie naszych danych, czy na Śląsku jest potencjał, aby była wspólna uczelnia federacyjna, z zachowaniem tożsamości wszystkich uczelni macierzystych, które by w taką federację weszły” - dodała.

Pomysł podchwycił prezydent Katowic Marcin Krupa, który odwołał się do przykładu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zrzeszającej obecnie 41 samorządów. Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz i wojewoda śląski Jarosław Wieczorek podkreślali znaczenie Politechniki Śląskiej nie tylko dla Gliwic, ale całego województwa i gospodarki kraju.

Szef Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Janusz Michałek odczytał podczas inauguracji list z życzeniami od minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz.

Wykład inauguracyjny podczas uroczystości wygłosił dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski. Opowiadał o działalności NCBR i o tym, jak finansować innowacje.

Podczas wtorkowej uroczystości do grona społeczności akademickiej przyjęto przedstawicieli studentów I roku i nagrodzono najlepszych absolwentów. Politechnika Śląska kształci obecnie ok. 20 tys. studentów na 15 wydziałach i 56 kierunkach. Do najbardziej obleganych w tym roku należały: informatyka, automatyka i robotyka, budownictwo, architektura oraz logistyka. 

PAP - Nauka w Polsce, Krzysztof Konopka

kon/ ekr/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Raport: w akademikach w Polsce brakuje 400 tys. miejsc noclegowych

  • 10.04.2025. Ćwiczenia reagowania kryzysowego Kryzys 25 w Centrum Symulacji Medycznej, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, 10 bm. Wydarzenie jest organizowane przez Akademię Wojsk Lądowych. Scenariusz zakładał akcję ratunkową, po pożarze. Celem ćwiczeń jest koordynacja służb, rozwinięcie zdolności organizacyjnej, analiza sprawności działania, praktyczne nauczanie studentów ratownictwa medycznego i wydziału lekarskiego poprzez symulowane działania ratunkowe. PAP/Maciej Kulczyński

    Wrocław/ Studenci AWL z innymi służbami ćwiczyli akcje ewakuacyjne

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera