Dobra cena, dreszczyk emocji związany ze znalezieniem czegoś rzadkiego lub cennego, a także względy etyczne i ekologiczne motywują konsumentów do zakupu prezentów z drugiej ręki – wskazują fińskie badania, opublikowane na łamach „European Journal of Marketing”
Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii ankietowali użytkowników Tori.fi, jednej z najpopularniejszych w Finlandii internetowych platform sprzedaży konsumenckiej. Przed i po Bożym Narodzeniu przeprowadzono dwa badania, aby zbadać motywacje, intencje i decyzje zakupowe konsumentów.
„Nasze badania wskazują, że zakup używanych prezentów to decyzja przemyślana, a nie impulsywna. Wiąże się ona z tym samym łańcuchem motywacji – intencji – zachowania, co zakup nowego produktu” – wskazał adiunkt Heli Hallikainen z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.
„Kupowanie i sprzedawanie między konsumentami (consumer to consumer, C2C) zyskuje na popularności. Prowadzi to do coraz bardziej zróżnicowanego wyboru dostępnych produktów, a zaawansowane platformy C2C ułatwiają znalezienie poszukiwanych przedmiotów” – zauważa Maria Ovaska, mgr ekonomii i administracji biznesowej, współautorka badania (DOI: 10.1108/EJM-06-2024-0481). - „Wcześniej praktyczne wyzwania mogły utrudniać podejmowanie decyzji zakupowych. Teraz kupowanie przebiega znacznie sprawniej”.
Według badaczy kupowanie towarów używanych i prezentów staje się coraz powszechniejsze i społecznie akceptowane.
„Wraz z rozwojem usług i zmianą postaw konsumentów, rola produktów używanych na rynku prezentów prawdopodobnie będzie jeszcze silniejsza” – zauważa Ovaska.
W badaniu przeanalizowano między innymi, jak proekologiczne wartości konsumentów wpływają na związek między intencjami a decyzjami. W wielu częściach świata Boże Narodzenie to okres, w którym dajemy sobie prezenty. Na przykład Amerykanie na prezenty świąteczne wydają setki miliardów dolarów rocznie. Obciążenie środowiska związane z wręczaniem prezentów jest znaczące, a prezenty z drugiej ręki mogą pomóc je zmniejszyć. Badanie wykazało, że ekologiczne wartości konsumentów nie tylko wzmocniły, ale także przyspieszyły decyzję o zakupie używanego prezentu.
„Nasze odkrycia zachęcają konsumentów do refleksji nad swoimi nawykami konsumpcyjnymi i zastanowienia się, czy używany prezent mógłby zastąpić nowy produkt. Sprzedawcy detaliczni powinni również zastanowić się, jak innowacyjne modele biznesowe mogłyby promować sprzedaż przedmiotów używanych, zwłaszcza w szczytowym okresie sprzedaży prezentów. Na przykład ukierunkowane katalogi prezentów dla różnych grup klientów mogłyby pomóc w zwiększeniu sprzedaży prezentów z drugiej ręki” – sugeruje Hallikainen.
Paweł Wernicki (PAP)
pmw/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.