Historia i kultura

Kraków/ Barokowy puchar podarowany Zamkowi Królewskiemu na Wawelu

21.02.2025. Dar, złocony barokowy puchar o wysokości 53 cm., prezentowany podczas briefingu w Sali Sigmunda Zamku Królewskiego na Wawelu towarzyszącego jego przekazaniu do Skarbca Koronnego, 21 bm. Donatorka Krystyna Piórkowska to Polka mieszkającej w Nowym Jorku, znana ze swych badań nad zbrodnią katyńską, a także z charytatywnej działalności na rzecz polskich instytucji w kraju i w USA. PAP/Łukasz Gągulski
21.02.2025. Dar, złocony barokowy puchar o wysokości 53 cm., prezentowany podczas briefingu w Sali Sigmunda Zamku Królewskiego na Wawelu towarzyszącego jego przekazaniu do Skarbca Koronnego, 21 bm. Donatorka Krystyna Piórkowska to Polka mieszkającej w Nowym Jorku, znana ze swych badań nad zbrodnią katyńską, a także z charytatywnej działalności na rzecz polskich instytucji w kraju i w USA. PAP/Łukasz Gągulski

Okazały, ponadpółmetrowy barokowy puchar z pracowni gdańskiego artysty Petera II Rode trafił w darze do zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Eksponat przekazała w piątek donatorka Krystyna Piórkowska z Nowego Jorku. Będzie prezentowany w Skarbcu Koronnym.

Srebrny, złocony barokowy puchar mierzący 53 cm wysokości został wykonany w warsztacie Petera II Rode, wysoko cenionego gdańskiego złotnika drugiej połowy XVII wieku. Według przedstawicieli zamku zachował się w doskonałym stanie; po przejściu kosmetycznych zabiegów konserwatorskich na dniach zostanie udostępniony szerokiej publiczności na ekspozycji.

Krystyna Piórkowska zakupiła puchar na aukcji w Paryżu i zdecydowała o jego przekazaniu do wawelskiego skarbca. Jak wyjaśniła podczas piątkowej uroczystości, jest to jej kolejna darowizna dla polskich instytucji kultury. Wcześniej wspierała już m.in. Bibliotekę Narodową w Warszawie. Prowadzi również działalność charytatywną na rzecz Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku.

„Potwierdzam, że posiadanie rzeczy samych w sobie sprawia przyjemność, natomiast świadomość, że przywracam do zbiorów polskich rzeczy, których brakuje - z różnych przyczyn - lub o których nie było wcześniej wiadome, a teraz zostaną udostępnione dla badaczy, znawców i szerszej publiczności, sprawia olbrzymią przyjemność” - mówiła donatorka.

Zaznaczyła, że nie jest jedyną osobą ze Stanów Zjednoczonych o polskich korzeniach, która daruje rzeczy krajowi pochodzenia swoich przodków. „Te osoby robią to z miłości dla ojczyzny, nie poszukując reklamy, nie wystawiając piersi do orderów (…). Robią to, bo uważają, że warto zwracać Polsce to, co zostało wywiezione, np. przez właścicieli, i sprzedane” - dodała Piórkowska.

Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu prof. Andrzej Betlej ocenił, że zaangażowanie donatorki wpisuje się w powstanie całej kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu. „Od początku funkcjonowania jako instytucji muzealnej, zamek bazuje na szczodrobliwości i tego typu wielkich gestach fundatorów i donatorów” - mówił.

21.02.2025. Dar, złocony barokowy puchar o wysokości 53 cm., prezentowany podczas briefingu w Sali Sigmunda Zamku Królewskiego na Wawelu towarzyszącego jego przekazaniu do Skarbca Koronnego. Donatorka Krystyna Piórkowska to Polka mieszkającej w Nowym Jorku, znana ze swych badań nad zbrodnią katyńską, a także z charytatywnej działalności na rzecz polskich instytucji w kraju i w USA. PAP/Łukasz Gągulski

W ocenie dyrektora podarowany puchar jest dziełem znaczącym, które wzbogaci ekspozycję Skarbca Koronnego, a jego autor Peter Rode to artysta wybitny. Z jego pracowni pochodzą m.in. dwie figury przyklękających aniołów, część dekoracji sarkofagu św. Stanisława w Katedrze Wawelskiej.

Według Dariusza Nowackiego, kuratora Skarbca Koronnego, barokowy puchar w znaczący sposób uzupełnia zbiory skarbca, gdzie prezentowane są już dwa srebrne kubki wykonane w warsztacie tego gdańskiego artysty.

Najstarsza informacja o losach podarowanego naczynia pochodzi z 1816 roku, kolejne z lat 1897, 1914, 1983. W ostatnich latach kilkukrotnie pojawiało się ono na rynku dzieł sztuki. Ofiarodawczyni wylicytowała puchar na aukcji Christie's w Paryżu.(PAP)

rgr/ miś/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 06.08.2021. Prof. dr hab. Justyna Olko – historyczka, socjolingwistka i antropolożka; dyrektorka Centrum Zaangażowanych Badań nad Ciągłością Kulturową na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. PAP/Albert Zawada

    Prof. Olko: możemy mieć kilka języków ojczystych, w tym też te lokalne i oficjalnie nieuznane

  •  Warszawa, 19.02.2025. Semiotyk, dyrektor MHP dr hab. Marcin Napiórkowski (L), historyk kultury dr Ada Arendt (P), historyk i ekolog prof. Adam Izdebski (2L), aktywistka ekologiczna Zuzanna Karcz (2P) podczas debaty: "Jakiej historii potrzebujemy na uniwersytecie, w szkole i w muzeach, żeby budować społeczeństwo zdolne sprostać wyzwaniom klimatycznym?", 19 bm. w Muzeum Histoprii Polski w Warszawie. (ad) PAP/Radek Pietruszka

    Debata w Muzeum Historii Polski: Po co uczyć historii w czasie katastrofy klimatycznej?

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera