W cyklu “Zapytaj fizyka”: o czarnych dziurach i zjawiskach zależnych od czasu

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

“Od czarnych dziur do nowych zjawisk zależnych od czasu” - to tytuł wykładu, który odbędzie się 17 października na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego w ramach cyklu “Zapytaj fizyka”. Tym razem gościem spotkania będzie prof. Michał P. Heller z Uniwersytetu Gandawskiego w Belgii.

Wykłady „Zapytaj fizyka”, wygłaszane przez znamienitych naukowców i popularyzatorów nauki, organizowane są cyklicznie pod auspicjami Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Najbliższe odbędzie się 17 października o godz. 18 przy ul. Pasteura 5.

Gościem spotkania będzie profesor Michał Piotr Heller, który na co dzień wykłada fizykę teoretyczną na Uniwersytecie Gandawskim w Belgii. W Gandawie pracuje od 2022 roku, gdzie realizuje grant Europejskiej Rady Badawczej (ERC Consolidator Grant).

W ramach wykładu "Zapytaj fizyka" prof. Heller opowie o wynikach swoich badań dotyczących zjawisk fizycznych charakteryzujących się nadzwyczaj silną zmiennością w czasie i spotykanych zarówno przy wielkich (zderzenia jąder atomowych w akceleratorach RHIC i LHC) jak i niskich energiach (ultrazimne gazy atomowe).

"Wspólnym wykładnikiem tych rezultatów będą czarne dziury, które z jednej strony, w ramach teorii strun, będą narzędziem służącym do opisu ekstremalnych form materii, a z drugiej źródłem inspiracji na temat możliwych procesów zależnych od czasu" - informują organizatorzy wydarzenia.

Michał P. Heller w 2007 roku ukończył Międzywydziałowe Studia Matematyczno-Przyrodnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie trzy lata później obronił również doktorat. Przez ponad dekadę związany był z Narodowym Centrum Badań Jądrowych w Warszawie. Staże podoktorskie odbył w Holandii i Kanadzie.

W 2016 roku otrzymał Nagrodę Zofii Kowalewskiej co w połączeniu z udziałem w Leadership Academy for Poland pozwoliło mu zbudować prężną grupę badawczą w Instytucie Alberta Einsteina w Niemczech. W jego praktyce naukowej i pracy ze studentami dużą rolę odgrywa doświadczenie polskiej edukacji, w szczególności nauczanie przedmiotów ścisłych bazujące na rozwiązywaniu nieoczywistych problemów.

Nauka w Polsce

ekr/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Centrum wiedzy o wodzie Hydropolis (mk/soa) PAP/Maciej Kulczyński

    Budowanie mostów – motywem przewodnim 12. Konferencji Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPIN

  • Bartłomiej Krawczyk, fot. archiwum prywatne

    Bartłomiej Krawczyk: zaraźliwy jak wulkan

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera