Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
19.02.2013 aktualizacja 19.02.2013

Średnia ocen w szkole może być zaraźliwa

Licealiści, których przyjaciele mają wyższą od nich samych średnią ocen, mają tendencję do poprawiania własnych wyników w nauce - wynika z badań amerykańskich naukowców.

Już wcześniejsze badania wykazały, że społeczność uczniowska może wpływać na powstanie otyłości, na stan emocjonalny oraz niektóre zachowania i cechy młodych ludzi. Omawiane badanie jest jednak pierwszym, w którym pokazano, jak grupa rówieśnicza wpływa na postępy w nauce.

Hiroki Sayama z Binghamton University i jego współpracownicy z Maine-Endwell High School w Endwell w stanie Nowy Jork zaprojektowali eksperyment, w którym poprosili 16- i 17-latków o przydzielenie swoich rówieśników (kolegów z klasy) do kilku grup: najlepsi przyjaciele, przyjaciele, znajomi, krewni i obcy. Podczas trwających rok obserwacji naukowcy analizowali, jak zmieniały się osiągnięcia uczniów i jak wyglądały ich kontakty z poszczególnymi rówieśnikami.

Okazało się, że młodzi ludzie, których przyjaciele lepiej od nich radzili sobie w szkole, częściej poprawiali własne wyniki w nauce. I odpowiednio - posiadanie kolegów z niską średnią ocen przyczyniało się do pogorszenia własnych stopni.

Autorzy badania stwierdzili, że omawiana zależność jest najsilniejsza w przypadku tych osób, które uczniowie zaliczyli do grupy przyjaciół, a nie najlepszych przyjaciół czy znajomych. Być może wynika to z faktu, że na najlepszych przyjaciół wybiera się osoby o podobnych usposobieniach, zainteresowaniach i gustach, a także podobnie się uczące. Nie ma więc tu mowy o znaczących różnicach w średnich ocen.

„Długo praktykujący nauczyciele dobrze wiedzą, jak duże znaczenie w osiągnięciach naukowych ma środowisko rówieśnicze. Jednak w tym badaniu po raz pierwszy potwierdziliśmy tę tezę empirycznie” - podsumowują autorzy.

kap/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024