Fot. Adobe Stock

Dania na wynos często zawierają więcej soli niż podano w menu

Dania na wynos mogą zawierać znacznie więcej soli niż wynika z informacji podawanych w menu. W brytyjskim badaniu prawie połowa sprawdzonych posiłków przekraczała deklarowane wartości, a niektóre nawet cały dzienny limit już w jednej porcji - informuje czasopismo „PLOS One”.

  • Fot. Adobe Stock
    Zdrowie

    Badanie: nie wszyscy lekarze wiedzą, że sól szkodzi nie tylko sercu

    Nadmiar soli w diecie jest jednym z głównych czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Większość osób zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu soli na ciśnienie krwi, natomiast wiedza na temat innych skutków zdrowotnych, jakie powoduje, jest uboga nawet wśród lekarzy - pokazało polskie badanie.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Nawet niewielkie ograniczenie soli w popularnych produktach może zapobiec tysiącom zawałów i udarów

    Nawet delikatne obniżenie zawartości soli w pieczywie, wędlinach i gotowych daniach może przynieść znaczną poprawę zdrowia serca w populacji oraz ograniczyć liczbę zawałów i udarów - wynika z dwóch badań opublikowanych w najnowszym numerze czasopisma „Hypertension”.

  • Fot. Adobe Stock
    Życie

    Ekspertka: sól drogowa niszczy środowisko jeszcze długo po zimie

    Sól - powszechnie stosowana zimą w całej Europie do rozpuszczania lodu i śniegu zalegającego na drogach - szkodzi zwierzętom i roślinom, powoduje trwałe zmiany w glebie, wodach i infrastrukturze miejskiej, a jej negatywne skutki utrzymują się przez lata - powiedziała PAP dr Karolina Kwaczyński z Uniwersytetu Łódzkiego.

  • Źródło: Adobe Stock
    Świat

    Słona dieta powoduje stan zapalny mózgu i podnosi ciśnienie krwi

    Wpływ wysokiego spożycia soli na mózg to niedoceniany dotychczas czynnik ryzyka nadciśnienia – sugerują badania, o których informuje pismo „Neuron”

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Sól wzbogacona w potas mogłaby ułatwić leczenie nadciśnienia

    Na łamach pisma „Hypertension” międzynarodowa grupa ekspertów wezwała instytucje ochrony zdrowia do zalecania soli o niskiej zawartości sodu, ale wzbogaconej w potas, w leczeniu nadciśnienia.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Sól pomaga roślinie zdobyć wodę na pustyni

    Wydzielana przez tamaryszek bezlistny (Tamarix aphylla) sól pozwala tej pustynnej roślinie chłonąć wilgoć z powietrza – informuje pismo „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

  • Fot. Adobe Stock
    Świat

    Globalne przesolenie

    Ludzie zakłócają naturalny „cykl solny” w skali globalnej – informuje pismo „Nature Reviews Earth & Environment”.

  • Fot. Adobe Stock
    Zdrowie

    WHO rekomenduje mniej soli; jemy dwa razy za dużo

    Zmniejszenie spożycia soli kuchennej, glutaminianu sodu i sodu w produktach przetworzonych uratuje życie siedmiu milionom osób - ocenia WHO - i dodaje, że państwa członkowskie nie wdrażają związanych z tym zaleceń.

  • Fot. Adobe Stock
    Zdrowie

    Ekspertka: nadmierne ograniczenie soli w diecie może być groźne dla osób z niewydolnością serca

    U osób z niewydolnością serca ograniczenie spożycia sodu w diecie poniżej 2,3 grama dziennie nie przynosi dodatkowych korzyści zdrowotnych, może nawet zwiększyć ryzyko zgonu - ostrzega dr hab. Ewa Jędrzejczyk-Patej z Zabrza.

Najpopularniejsze

  • Dr Katarzyna Groborz i prof. Marcin Poręba. Fot. mat. pras. PWr.

    Badacze z Wrocławia i USA znaleźli drogę do zatrzymania rozpadu umierającej komórki

  • Psycholożka: szerzenie teorii spiskowych skutecznie buduje nienawiść międzygrupową

  • Lodowe obiekty z okolic Neptuna mogłyby zasilić atmosferę Marsa

  • Polskie badania dowodzą, że z prokrastynacją najlepiej walczyć przy pomocy pozytywnych wzmocnień

  • Ekspertka: człowiek jest dla kota ważnym elementem świata

  • Fot. Adobe Stock

    Oczyszczanie krwi z cholesterolu obniża również poziom chemikaliów i plastiku

  • Neandertalski receptor zwiększa masę mięśniową współczesnych ludzi

  • Udział w szkoleniu kotów pomaga i dzieciom, i kotom

  • Zanieczyszczenie powietrza ma związek z reumatoidalnym zapaleniem stawów

  • Neurony, które regulują m.in. apetyt, wpływają też na motywację do działania

Adobe Stock

Naukowiec: zjawisk astronomicznych z udziałem Słońca nie możemy oglądać gołym okiem

Zjawisk astronomicznych z udziałem Słońca nie możemy oglądać gołym okiem, za wyjątkiem krótkiej fazy całkowitego zaćmienia – przestrzega dr inż. Paweł Janowski z AGH. Jak dodał, dobrze sprawdzą się okulary astronomiczne, ale też lornetki lub teleskopy wyposażone w odpowiednie filtry słoneczne.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera