02.05.2024
12.07.2023 aktualizacja 12.07.2023

W Portugalii znaleziono ślady ptaków sprzed 187 tys. lat

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Międzynarodowy zespół paleontologów i geologów odkrył w południowo-zachodniej Portugalii ścieżki wydeptane przez ptaki przed 187 tys. lat. To najstarsze tego typu znalezisko na Półwyspie Iberyjskim.

Autorzy studium odnotowali, że skamieniałe ślady stóp ptaków pozostawiły osobniki z rodziny krukowatych, a także z gatunku puchacza zwyczajnego.

W artykule opublikowanym przez badaczy w naukowym piśmie “Quaternary Science Reviews” autorzy studium sprecyzowali, że odkrycie ptasich śladów miało miejsce w gminach Odemira, a także w Vila do Bispo, na południowym zachodzie Portugalii.

Zwrócili uwagę, że współcześnie ptaki z rodziny krukowatych, a także puchacze zwyczajne sporadycznie występują w tej części Półwyspu Iberyjskiego.

Naukowcy poinformowali, że ślady ptasich stóp, które znaleziono na powierzchni piaskowca w pobliżu wybrzeża, pochodzą sprzed 187 tys. lat, a także sprzed 43 tys. lat.

Autorzy badania twierdzą, że z powodu nakładających się na siebie śladów kilku gatunków ptaków na tych samych ścieżkach, teren ten mógł być miejscem polowań ptasich drapieżników.

“Być może mamy tu do czynienia z zapisanym w materiale kopalnym pierwszym dowodem drapieżnictwa tych ptaków” - podsumowali autorzy z międzynarodowego zespołu paleontologów i geologów.

Studium wykonała ekipa portugalskich naukowców z uniwersytetów w Lizbonie i Coimbrze we współpracy z badaczami z ośrodków akademickich z Hiszpanii, Danii oraz Gibraltaru.

Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)