03.05.2024
14.12.2021 aktualizacja 14.12.2021

Uderzenie komety doprowadziło do powstania szkła wodnego na pustyni

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Uderzenie komety w Ziemię doprowadziło przed 12 tys. lat do powstania na pustyni Atakama, na terenie dzisiejszego Chile, wielokilometrowych struktur metakrzemianu sodu, zwanego potocznie szkłem wodnym.

Z opublikowanego w najnowszym wydaniu magazynu "Geology" studium amerykańskich geologów wynika, że struktury szkła wodnego znaleźć można na obszarze o powierzchni około 75 km kwadratowych.

Autorzy badania wskazali, że rozdrobnione struktury metakrzemianu sodu powstały na piaszczystym terenie po nagłym wzroście temperatury powietrza. Utrzymują, że ta wystąpiła wskutek upadku komety w formie ognistej kuli.

Wewnątrz znajdującego się na chilijskiej pustyni szkła wodnego stwierdzono niewielkich rozmiarów cząsteczki minerałów wchodzących również w skład meteorytów spadających na Ziemię. Wśród nich są m.in. cyrkon oraz troilit.

Podczas opracowania studium, kierowanego przez naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Browna, potwierdzono, że minerały zawarte w szkle wodnym z Atakamy występują m.in. w przekazanym do badania przez NASA fragmencie komet o nazwie Wild 2 i Orgueil.

Kierujący studium prof. Pete Schultz wskazał, że struktury metakrzemianu sodu powstały na Atakamie wskutek nagłego stopienia pustynnego piasku. Dodał, że wyemitowana podczas eksplozji uderzającej w Ziemię komety temperatura mogła sięgnąć 2000 stopni Celsjusza.

Naukowiec zauważył, że badanie po raz pierwszy dowodzi naukowo, że szkło występujące na Atakamie powstało za sprawą nagłego pojawienia się promieniowania cieplnego i natychmiastowego, a zarazem silnego podmuchu wiatru.

Wykluczył, z uwagi na duże rozproszenie na pustyni fragmentów metakrzemianu sodu, aby szkło wodne powstało tam wskutek wybuchu wulkanu lub intensywnych pożarów.

Publikację można znaleźć tutaj: https://pubs.geoscienceworld.org/gsa/geology/article/doi/10.1130/G49426.1/609354/Widespread-glasses-generated-by-cometary-fireballs (PAP)