01.05.2024
17.10.2012 aktualizacja 17.10.2012

Zdjęcia mgławic z obserwatorium Chandra

Mgławice planetarne NGC 6543, NGC 7662, NGC 7009 oraz NGC 6826. Złożenie obrazów optycznego i rentgenowskiego. Źródło: Rentgenowskie: NASA/CXC/RIT/J.Kastner et al.; optyczne: NASA/STScI Mgławice planetarne NGC 6543, NGC 7662, NGC 7009 oraz NGC 6826. Złożenie obrazów optycznego i rentgenowskiego. Źródło: Rentgenowskie: NASA/CXC/RIT/J.Kastner et al.; optyczne: NASA/STScI

NASA opublikowała zdjęcia kilku mgławic planetarnych uzyskane za pomocą rentgenowskiego obserwatorium Chandra. W galerii fotografii pokazano obrazy w zakresie rentgenowskim oraz złożenie zdjęć w promieniowaniu X z zakresem widzialnym.

Galeria prezentuje cztery mgławice planetarne będące elementem większego przeglądu tego typu obiektów w pobliżu Słońca, przeprowadzonego za pomocą rentgenowskiego obserwatorium Chandra. Przedstawione obiekty to mgławice NGC 6543 (znana też jako Kocie Oko), NGC 7662, NGC 7009 oraz NGC 6826.

W przeglądzie, którego wyniki niedawno opublikowano w czasopiśmie „The Astronomical Journal”, sfotografowano 21 mgławic planetarnych znajdujących się w odległościach do 5 tys. lat świetlnych. Dodatkowo przedstawiono badania 14 innych mgławic planetarnych w tym samym zakresie odległości, które już wcześniej były obserwowane za pomocą teleskopu Chandra.

Mgławica planetarna to etap w ewolucji gwiazdy takiej jak Słońce. Nasza gwiazda przejdzie go dopiero za kilka miliardów lat. Gdy w gwieździe tego typu kończy się paliwo wodorowe w jądrze, rozszerza się ona do czerwonego olbrzyma, zwiększając swój promień dziesiątki, a nawet setki razy. Później gwiazda traci większość zewnętrznych warstw, a szybki wiatr gwiazdowy z pozostałego jądra coraz bardziej oddala od gwiazdy jej dawną atmosferę, tworząc struktury, które można sfotografować za pomocą teleskopów optycznych.

U około 30 proc. mgławic planetarnych w przeglądzie teleskopu Chandra zaobserwowano także rozmytą emisję rentgenowską. Jest ona spowodowana przez fale uderzeniowe, gdy szybki wiatr gwiazdowy zderza się z gazem z odrzuconej atmosfery.

Dodatkowo około połowa ze zbadanych w przeglądzie obiektów posiada w centrach punktowe źródła promieniowania rentgenowskiego. Większość z nich może być spowodowana przez drugą gwiazdę, co sugeruje, że wiele z gwiazd centralnych mgławic planetarnych może mieć towarzyszki. (PAP)