20.06.2019
PL EN
29.05.2012 aktualizacja 29.05.2012

Prof. Robert Spaemann doktorem honorowym KUL

PAP © 2012 / Wojciech Pacewicz PAP © 2012 / Wojciech Pacewicz

Niemiecki filozof prof. Robert Spaemann otrzymał w poniedziałek tytuł doktora honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Senat uczelni uhonorował go m.in. za „rzetelne ukazywanie chrześcijańskich korzeni kultury świata zachodniego”.

„Nie wiążąc się z żadną tradycją filozoficzną, a sięgając do podstawowych doświadczeń człowieka, prof. Robert Spaemann prowadzi sokratejski - życzliwy i wnikliwy dyskurs z dominującymi nurtami filozofii nowożytnej i współczesnej. Wskazuje, że są one rozwinięciem pierwotniejszej prawdy o człowieku, ukształtowanej w kulturze chrześcijańskiej” - głosi uchwała Senatu KUL.

Uniwersytet wyraził uznanie dla prof. Spaemanna za to, że ukazuje chrześcijańskie korzenie kultury świata zachodniego jako „stanowiące konieczny warunek przezwyciężenia kryzysu, w którym znalazła się Europa”.

„Ukazuje konsekwentnie personalistyczną wizję człowieka, broniąc godności jednostkowej egzystencji każdej osoby ludzkiej i przysługujących jej niezbywalnie praw, z prawem do życia od momentu poczęcia. Ukazuje człowieka, który okazując bezinteresowną życzliwość względem innych osiąga szczęście, o które jest moralnie zobowiązany zabiegać nie mniej niż o szczęście bliźnich”- napisano w uchwale Senatu.

W laudacji ks. prof. Alfred Wierzbicki podkreślił, że prof. Spaemann nie odcina się od nowoczesności, zdaje się ją wysoce cenić, ale jednocześnie nie ulega intelektualnej pokusie mitologizacji postępu, demokracji i techniki.

„Dla osiągnięć cywilizacji zachodniej szuka miary, jaką jest sam człowiek. Ale w rzeczy samej również miara humanistyczna jawi się niewystarczająca wobec przygodności pęknięć natury ludzkiej; odstawienie na bok pytania o Boga należy uznać za źródło iluzji nowożytności” - powiedział ks. Wierzbicki.

Prof. Spaemann swoje wystąpienie poświęcił rozumieniu istoty i osoby Boga - jego cech i atrybutów boskości w ujęciu różnych filozofów oraz pism różnych religii.

„Jeśli Bóg jest całością, jak może istnieć coś takiego jak stworzenie, które jest poza Bogiem? Kabała odpowiada na to pytanie nauką Tzimtzum, o dobrowolnym samoograniczeniu się Boga, którego wszechmoc w ten właśnie sposób święci najwyższe tryumfy, że wycofuje się i pozostawia wolną przestrzeń poza samą sobą. Jeśli Bóg nie zapobiega złu, to czyni to dlatego, że zdecydował, że nie może tego robić. Jego decyzja zezwalająca na jego gwałtowną śmierć stanowi tylko ostateczną konsekwencję tej władzy, z której wynika bezsilność” - mówił uczony.

Prof. Spaemann urodził się w 1927 r. w Berlinie. Studia filozoficzne, teologiczne i romanistyczne odbył w Muenster, Monachium, Paryżu i Fryburgu szwajcarskim. Doktoryzował się w zakresie filozofii na uniwersytecie w Muenster, a potem habilitował w dziedzinie filozofii i pedagogiki. Wykładał filozofię na uniwersytetach w Stuttgarcie, Heidelbergu, Monachium. W 1992 r. przeszedł na emeryturę.

Jago zainteresowania naukowe skupiają się wokół etyki, antropologii filozoficznej, filozofii kultury oraz filozofii polityki. Opublikował 17 książek, m.in. „Szczęście i życzliwość. Eseje o etyce”, „Podstawowe pojęcia moralne”, „Odwieczna pogłoska. Pytanie o Boga i złudzenie nowożytności”. Jego dzieła zostały przełożone na 14 języków.

PAP - Nauka w Polsce

ren/ hes/bsz

Copyright © Fundacja PAP 2019