28.04.2024
15.02.2024 aktualizacja 15.02.2024

Elastyczne sploty i węzły w cząsteczkach pod coraz lepszą kontrolą

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Metodę konstruowania molekularnych splotów i węzłów tak, aby były one elastyczne, opracowali badacze z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Wrocławskiego. Elastyczność umożliwia powstawanie splątanych obszarów w cząsteczkach białek czy kwasów nukleinowych.

W przyszłości takie sploty i węzły posłużą do konstruowania oryginalnych maszyn, nowych katalizatorów, a także receptorów, czyli związków, które – dzięki zdolności dopasowywania się molekuły „gospodarza” do wymagań geometrycznych „gościa” – zdolne będą do wiązania w swoich wnętrzach mniejszych cząsteczek.

Większość syntetycznych węzłów i splotów uzyskuje się poprzez wykorzystanie kationów metali jako elementów organizujących molekułę w odpowiednią topologię. Jony metali stabilizują strukturę, ale jednocześnie sprawiają, że takie układy są sztywne.

"Choć węzły i sploty są głównie przedmiotem zainteresowania topologii matematycznej, fascynują również chemików, którzy stworzyli wiele molekuł o nietrywialnej topologii" – mówi prof. Bartosz Trzaskowski z Centrum Nowych Technologii (CeNT) Uniwersytetu Warszawskiego, cytowany na stronie uczelni. Zespół badaczy pod jego kierunkiem ma swój udział w opracowaniu metody konstruowania elastycznych splotów syntetycznych.

Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego zastosowali nowe bloki budulcowe. Uzyskali w ten sposób grupę molekuł wykazujących dynamiczne zachowanie, podobne do obserwowanego w przypadku złożonych biomolekuł i polimerów.

Wyniki współpracy opublikowano na łamach Angewandte Chemie https://doi.org/10.1002/anie.202316489. Tzw. highlight, czyli omówienie oryginalnej pracy, ukazało się w czasopiśmie Nature Synthesis.  (PAP)