Ogólne funkcjonowanie poznawcze i osobowościowe osiąga szczyt między 55. a 60. rokiem życia – wykazały badania psychologów z Polski i Australii, którzy przeanalizowali m.in. takie kwestie jak: zdolności poznawcze, cechy osobowości, inteligencję emocjonalną czy empatię.
Dzieci pozostają uprzejme wobec robotów nawet wtedy, gdy te zwracają się do nich rozkazująco - ustalili badacze Uniwersytetu SWPS. Wynik ten obala założenie, że dzieci będą automatycznie naśladować styl komunikacji maszyn.
Zbyt szybkie przeskakiwanie do wniosków; dostrzeganie znaków tam, gdzie ich nie ma; przypisywanie tego, co dzieje się w nas - światu zewnętrznemu - to niektóre błędy poznawcze, które mogą utrudniać życie ze schizofrenią. Z tymi błędami można jednak pracować w ramach treningu metapoznawczego - tłumaczy psycholog, dr hab. Łukasz Gawęda.
Doświadczenia z pierwszego roku życia mają większy i bardziej długotrwały wpływ na rozwój człowieka niż podobne doznania w późniejszych etapach – powiedziała PAP dr Anna Brandt-Salmeri, która bada zdrowie psychiczne niemowląt i chce wprowadzić do polskiej opieki zdrowotnej narzędzia temu służące.
Gdy się spieszymy, jesteśmy mniej życzliwi dla innych, niż gdy mamy czas i czujemy się zrelaksowani. Jednak szybkie tempo życia nie zawsze zabija drobne gesty codziennej życzliwości. Sposobem na jej utrzymanie może być uważność - zauważają psycholodzy Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu SWPS.
Niekorzystne doświadczenia z dzieciństwa (ACEs), takie jak np. przemoc czy zaniedbanie emocjonalne, mogą mieć istotny związek z nawykami żywieniowymi w dorosłości - wynika z nowych polskich badań. Może to być powiązane m.in. z trudnością w regulacji emocji.
Wiersze tworzone przez sztuczną inteligencję oceniamy jako mniej oryginalne i mniej angażujące emocjonalnie niż tworzone przez człowieka. Wydają się za to trudniejsze w interpretacji - pokazało badanie przeprowadzone na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Polacy deklarują, że w codziennych kontaktach często okazują innym życzliwość. Nie zależy ona od miejsca zamieszkania, wykształcenia i poglądów politycznych, ale jest pozytywnie związana z wiekiem, religijnością i jakością życia - wynika z sondażu Uniwersytetu SWPS.
Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego (UJ) postanowili zbadać, jak młodzi ludzie radzą z tzw. stresem skumulowanym i czy w Polsce rozwija się tzw. pokolenie polikryzysowe.
Gry stanowią kluczowy element współczesnej kultury i jak jej wszystkie wytwory opowiadają nam o nas samych - powiedział PAP dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ, Centrum Badań Groznawczych Uniwersytetu Śląskiego.