Oddawanie się zajęciom kreatywnym takim jak taniec, malarstwo, a nawet granie w niektóre gry komputerowe opóźnia starzenie się mózgu. Im większe doświadczenie w tej dziedzinie, tym silniejszy jest efekt – zaobserwowano w międzynarodowym badaniu z udziałem tancerzy, muzyków, a nawet użytkowników gier akcji.
Prenatalny kontakt ze środkiem owadobójczym - chloropiryfosem - prowadzi do trwałych zmian w strukturze mózgu oraz pogorszenia sprawności ruchowej u dzieci i nastolatków - ogłoszono w czasopiśmie „JAMA Neurology”.
W czasie oglądania meczu piłkarskiego z udziałem ich ulubionego zespołu, u zagorzałych fanów zanotowano szczególną pracę mózgu. Prawdopodobnie podobne reakcje występują w innych przypadkach „fanatyzmu” - sugerują autorzy badania.
Zespół z MIT stworzył mikroskopijne elektroniczne urządzenia, które przemieszczają się z krwią i osadzają w wybranych obszarach mózgu, gdzie mogą dostarczać impulsy elektryczne. Badacze mówią o potencjale tego rozwiązania w leczeniu takich schorzeń jak choroba Alzheimera czy stwardnienie rozsiane.
Amerykański zespół zaprezentował tzw. neuromorficzny, czyli inspirowany budową mózgu, nieduży komputer. Urządzenie wymaga mniej energii i krótszego treningu niż „zwykła” sztuczna inteligencja.
Szybkie wahania ciśnienia krwi mają związek z wczesnymi objawami degeneracji mózgu u osób starszych – informuje „Journal of Alzheimer’s Disease”.
Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem w czasie ciąży wiąże się z wolniejszym dojrzewaniem mózgu u noworodków – informuje pismo „Environment International”.
Rusza Centrum Doskonałości ds. Plastyczności Neuronalnej i Chorób Mózgu BRAINCITY. Jak powiedział PAP dyrektor tego ośrodka prof. Leszek Kaczmarek, wyniki badań pracujących tam naukowców będzie można wykorzystać m.in. w leczeniu padaczki, depresji i uzależnień.
Ekspozycja na dwutlenek azotu we wczesnym dzieciństwie i okresie prenatalnym może mieć negatywny wpływ na strukturę istoty białej w mózgu - pokazuje badanie, kierowane przez psychologów UJ. Istota biała pełni kluczowe funkcje w komunikacji między obszarami mózgu i odgrywa istotną rolę w procesie uczenia.