16.04.2024
04.01.2011 aktualizacja 04.01.2011

SOHO ma 2000 komet na liczniku

<strong>Projekt poszukiwania komet muskających Słońce prowadzony przez obserwatorium słoneczne SOHO dotarł do kolejnego kroku milowego - w jego ramach odkryto kometę numer 2000. </strong>Na dodatek dokonał tego polski student astronomii. <br /><br />

Obserwatorium SOHO rozpoczęło badania pod koniec 1995 r. Celem jego obserwacji wcale nie były komety, a Słońce. Dopiero nieco później zaczęto na masową skalę poszukiwać komet na zdjęciach z koronografów zainstalowanych na SOHO, zachęcając do tego internautów, wśród których wykształciła się grupa zapalonych miłośników astronomii - łowców komet.

Kometę numer 1000 odkrył włoski miłośnik astronomii Toni Sarmato, dostrzegając ją na zdjęciach 5 sierpnia 2005 r. Na drugi tysiąc trzeba było czekać pięć lat, do 26 grudnia 2010 r., kiedy to polski student astronomii Michał Kusiak wypatrzył ją na zdjęciach SOHO. Projekt SOHO ma na swoim koncie odkrycie zdecydowanie ponad połowy wszystkich znanych komet.

Większość komet odkrywanych przez SOHO należy do rodziny Kreutza, czyli komet zbliżających się na bardzo niewielkie odległości do Słońca (rzędu 50 tysięcy kilometrów). Do tej rodziny należały dwie widoczne w dzień komety z XIX wieku (z lat 1843 i 1882) oraz kometa Ikeya-Seki z 1965 r. Jednak komety obserwowane na zdjęciach SOHO to zwykle niewielkie obiekty.

Uważa się, że komety z rodziny Kreutza pochodzą od jednego obiektu, który rozpadł się na kawałki. Podobieństwo orbit poszczególnych komet muskających Słońce zauważył Heinrich Kreutz na przełomie lat 1880/1890 i to właśnie jemu rodzina komet zawdzięcza swoją nazwę. Do roku 1979 znano jedynie 9 komet muskających Słońce (plus kilka przypuszczalnych), później kosmiczne obserwatoria rozpoczęły obserwowanie Słońca za pomocą koronografów, co pozwoliło na odkrycie kilkunastu kolejnych obiektów tego typu. Dopiero wraz z rozpoczęciem obserwacji przez kosmiczne obserwatorium SOHO liczba odkrywanych komet z rodziny Kreutza zaczęła gwałtownie rosnąć.

W projekcie SOHO Sungrazing Comets sukcesy odniosło do tej pory kilku Polaków. Na miano łowcy komet zasługuje Michał Kusiak z Krakowa, który ma ich na swoim koncie już ponad 100 i ciągle odkrywa kolejne. Jednak pierwszym Polakiem, który odkrył komety SOHO został Arkadiusz Kubczak z Piotrkowa Trybunalskiego, znajdując swój pierwszy obiekt 1 sierpnia 2006 r. Wśród polskich odkrywców komet znaleźli się też: Eryk Banach (Krapkowice koło Opola), M. Kałużny, Rafał Reszelewski (Świdwin).

SOHO to projekt prowadzony przez Europejską Agencję Kosmiczną ESA oraz amerykańską NASA. W Europie zbudowano sondę, a jej instrumenty w Europie i w Ameryce. CZA