19.04.2024
16.05.2019 aktualizacja 16.05.2019

"Odlot" do świata nauki na 59. Krakowskim Festiwalu Filmowym

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Lądowanie na księżycu, nieśmiertelność, kwantowy efekt Zenona – to tylko niektóre tematy filmowych dokumentów prezentowanych w ramach sekcji Docs+Science 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który rusza pod koniec maja.

Tegoroczny cykl ma przybliżyć historię wielkich osiągnięć techniki, a także zabrać widzów do świata nieodkrytych jeszcze zjawisk naukowych.

Hasłem tegorocznej sekcji Docs+Science jest "Odlot", które nawiązuje zarówno do 50-lecia lądowania człowieka na Księżycu, jak i metaforycznego "odlotu" do świata nauki.

Jak przekonuje kurator sekcji Karol Jałochowski, dziennikarz, filmowiec i fizyk, "odlot" może być rozumiany dosłownie jako podróż w przestrzeń kosmiczną albo symbolizujący niespełnioną chęć ucieczki.

"+Odlot+ jako przenośnia – gdy nazywa stan ducha związany z obcowaniem z wielkim i niepojętym – czy wręcz metafora, gdy mówi o poszukiwaniu nowych form naukowego przekazu" - mówi cytowany w komunikacie prasowym Jałochowski.

Organizatorzy przypominają, że 21 lipca 1969 r. Neil Armstrong, jako pierwszy człowiek, stanął na Księżycu. Dwa miesiące przed 50. rocznicą tego wydarzenia na Krakowskim Festiwalu Filmowym zaprezentowane zostaną dokumenty poświęcone podbojowi kosmosu.

Film "Bilet na księżyc" zabierze widzów w czasy zimnej wojny, kiedy wydawało się, że jedyną drogą ucieczki ze świata podzielonego żelazną kurtyną był lot w kosmos. Tysiące ludzi wybierały się na Księżyc, do krainy apolitycznej utopii, a wśród nich bohater tej ciepłej ballady o niespełnionych marzeniach. Film dedykowany jest pamięci Jerzego Bożyka (1941- 2019), legendarnego krakowskiego jazzmana, posiadacza biletu na Księżyc.

Bilet na księżyc. Reż. Veronika Janatkova

Fascynujący epizod niemieckiego podboju kosmosu pokaże film "Leć rakieto, leć", którego bohaterem jest Lutz T. Kayser. "Jest w tej historii i geniusz, i bratwursty, i kongijskie jądro ciemności. Film przygodowy, thriller polityczny i farsa jednocześnie" - zapowiadają organizatorzy.

Leć rakieto, leć. Reż Oliver Schwehm

Kosmos z perspektywy pustyni Atakama będzie można zobaczyć dzięki dokumentowi "Niebo", a jest on najlepiej widoczny właśnie nad tą chilijską pustynią.

Niebo. Reż. Alison McAlpine

Niebo. Reż. Alison McAlpine

Inny dokument "Srebrna gałąź" to filmowe haiku o poszukiwaniu harmonii z przyrodą. Przewodnikiem w nim jest Patrick McCormack - irlandzki poeta i farmer - który staje w obronie zagrożonej enklawy, skalistego płaskowyżu Burren.

Srebrna gałąź. Reż. Karina Costello

Srebrna gałąź. Reż. Karina Costello

Temat "Odlot" to także metaforyczne określenie naukowego poznawania tego, co wydaje się niepojęte. Krótkometrażowy film "Mira" opowiada o małym stułbiopławie Turritopsis dohrnii, który zna sekret nieśmiertelności. Jak podkreślają organizatorzy, ta niepozorna meduza, która potrafi trwać w nieskończonym ciągu reinkarnacji, stała się inspiracją filmowej impresji o wspólnocie losów istot żywych i galaktyk.

Natomiast "Efekt Zenona" w onirycznych plenerach Tokio będzie próbował przybliżyć jeden z najbardziej paradoksalnych fenomenów nauki - kwantowy efekt Zenona. Ten film to eksperyment na pograniczu fabuły i dokumentu, w którym pojawi się porwanie, ekscentryczny naukowiec i złamana życiem prywatna detektyw, która rusza jego tropem.

Efekt Zenona. Reż. Dagomir Kaszlikowski

Efekt Zenona. Reż. Dagomir Kaszlikowski

Jak zapowiadają organizatorzy, filmom w sekcji Docs+Science towarzyszyć będą spotkania, podczas których rozmówcy będą szukać języka łączącego nauki ścisłe i humanistykę, a także przyglądać się procesowi eksperymentu w nauce i w sztuce dokumentu, która o tej nauce opowiada.

Partnerem sekcji Docs+Science jest Fundacja Tygodnika Powszechnego, w ramach projektu "Wielkie Pytania na nowo", realizowanego dzięki wsparciu Templeton Religion Trust. Projekcje odbywać się będą w Kinie Paradox od 27 do 31 maja. Pełny program można znaleźć na stronie festiwalu https://www.krakowfilmfestival.pl/