Uczelnie i instytucje

Politechnika Białostocka i PKP Cargo będą współpracować

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

Naukowcy z Politechniki Białostockiej i inżynierowie z PKP Cargo będą wspólnie szukać nowych rozwiązań, np. w zakresie zarządzania przewozami czy utrzymania taboru. Firma i uczelnia podpisały w Białymstoku umowę o współpracy. Efektem mają być innowacje w kolejowym biznesie.

PKP Cargo chce razem z uczelnią prowadzić wspólne projekty naukowo-badawcze, rozwojowe, przygotowywać ekspertyzy, ale też konsultacje techniczne, technologiczne i ekonomiczne w dziedzinach takich jak transport i logistyka - poinformowało PKP Cargo.

Studenci Politechniki Białostockiej - największej państwowej uczelni technicznej w Podlaskiem - mogą natomiast liczyć np. na staże czy pracę przy - jak podkreślono - realnych projektach biznesowych realizowanych przez PKP Cargo. Będą mogli poznać wyzwania logistyczne stojące przed przewoźnikiem, a jeśli w trakcie współpracy zostaną wypracowane jakieś nowe rozwiązania w tym zakresie - jest szansa na ich realizację, bo firma poszukuje innowacyjnych rozwiązań.

Rzeczniczka Politechniki Białostockiej, Dorota Sawicka poinformowała, że pierwszych sześciu studentów już otrzymało w poniedziałek propozycję staży lub praktyk. Studenci chcą poznać praktyczną stronę swoich zainteresowań w firmie, która jest największym przewoźnikiem towarowym i jednym z większych pracodawców w Polsce, i która chce odmładzać kadrę. PKP Cargo dziennie uruchamia tysiąc pociągów, ma 2,5 tys. lokomotyw oraz 63 tys. wagonów.

"Rozpoczęcie współpracy z Politechniką Białostocką to kolejny element naszej polityki promocji innowacji i aktywnego wspierania kształcenia młodych osób, które w przyszłości będą mogły dołączyć do naszej firmy. Kolejowe przewozy towarowe są bardzo perspektywiczną branżą, która potrzebuje innowacyjnego podejścia i świetnie wykształconych kadr" - podkreśla członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych, Wojciech Derda. Dodaje, że przedsięwzięcia realizowane wspólnie z uczelniami to inwestycja w przyszłość spółki.

PKP Cargo szuka również sposobu, by wyszkolić nowych maszynistów. Podkreśla, że w tym zawodzie wytworzyła się luka pokoleniowa, były też zaniedbania edukacyjne na poziomie szkół zawodowych i techników.

"W ramach prowadzonego od początku tego roku programu rekrutacyjnego, dzięki któremu pracę znalazło dotychczas prawie 470 osób, przewoźnik prowadzi między innymi kilkunastomiesięczne szkolenia dla kandydatów bez doświadczenia, po zakończeniu których uzyskują odpowiednie świadectwa uprawniające do prowadzenia lokomotyw. Przyszli maszyniści nie ponoszą żadnych kosztów udziału w programie i już na etapie szkolenia są zatrudniani oraz wynagradzani przez PKP Cargo" - podaje spółka. Firma chce w latach 2014-2015 wydać łącznie 21 mln zł na szkolenie maszynistów.(PAP)

kow/ mab/ mki/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera