Podobnie jak ćwiczenia fizyczne wzmacniają nasze ciało, nauka nowego języka wzmacnia nasz mózg i sprawia, że staje się on bardziej plastyczny - twierdzą badacze z USA, których wnioski opublikował "Journal of Neurolinguistics".
Naukowcy z Pennsylvania State University przez sześć tygodni obserwowali mózgi 39 osób posługujących się na co dzień językiem angielskim, podczas gdy uczyły się one języka chińskiego. Zaobserwowali, że komórki nerwowe w mózgach osób najlepiej przyswajających nowe słownictwo komunikowały się ze sobą sprawniej niż w przypadku osób, które radziły sobie z nowym językiem słabo lub nie przyswoiły żadnego nowego języka.
Po porównaniu obrazów mózgów uczestników przed rozpoczęciem nauki badacze stwierdzili, że komunikacja poszczególnych obszarów mózgu u osób radzących sobie z językiem najlepiej była silniejsza i lepiej ukierunkowana już wcześniej, co ułatwiło naukę. Po zakończeniu okresu obserwacji okazało się jednak, że sieć neuronalna u osób uczących się języka chińskiego była zintegrowana jeszcze lepiej.
Sugeruje to, że nauka języka sprzyja zmianom w strukturze i funkcjonowaniu mózgu. Wcześniejsze badania wskazywały już na zmiany w anatomii mózgu zachodzące u osób uczących się drugiego języka bez względu na wiek - zauważają badacze.
"Mózg jest o wiele bardziej plastyczny niż myśleliśmy. Zmiany strukturalne widoczne są nawet u seniorów, co jest bardzo zachęcającą wiadomością" - zauważa autor badań Ping Li. (PAP)
koc/jjj/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.