Białko cytoszkieletu uwikłane w rozwój raka

Jedno z białek cytoszkieletu, zaangażowane w utrzymanie wewnętrznej struktury komórki, jest związane ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia przerzutów i śmiertelności w zakresie najczęściej występujących nowotworów - wynika z metaanalizy przeprowadzonej przez brytyjskich naukowców i opublikowanych w czasopiśmie „BMC Medicine”.

Chodzi o fascynę-1. Fascyny to grupa białek wchodzących w skład cytoszkieletu, czyli wewnętrznego rusztowania zapewniającego utrzymanie prawidłowej struktury komórek. Wiążą one ze sobą poszczególne mikrowłókienka aktynowe (mikrofilamentów), dzięki czemu pod błoną komórkową powstaje gęsta sieć, odpowiadająca za ruch cytoplazmy w komórce oraz ruch całych komórek.

W normalnych warunkach, w zdrowych komórkach nabłonka fascyna-1 jest nieobecna lub obecna w bardzo małych ilościach. Na przestrzeni ostatnich kilku lat pojawiło się jednak kilkanaście różnych badań sugerujących, że poziom fascyny-1 wzrasta znacząco w przypadku niektórych typów raka. Jednak do tej pory rola omawianego białka w procesie powstawania przerzutów i w ewentualnym zwiększaniu śmiertelności nie była jasna.

Naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu (Anglia) porównali i przeanalizowali dane z 26 eksperymentów naukowych dotyczących pięciu różnych rodzajów nowotworów. Okazało się, że zwiększone stężenie fascyny-1 wiązało się ściśle ze wzrostem ryzyka śmiertelności w przypadku piersi, raka jelita grubego i raka przełyku, natomiast nie wpływało na nią w przebiegu raka żołądka i raka płuc.

Zauważono też, że fascyna-1 wyraźnie przyspieszała postęp raka piersi i raka jelita grubego (ale nie raka żołądka) oraz że jej obecność była skorelowana z powstawaniem przerzutów w przypadku nowotworów jelita grubego i żołądka (u chorych na raka przełyku nie stwierdzono tej zależności).

Jak zauważają autorzy pracy - Josephine Adams i Richard Martin - przedstawione wyniki pokazują, że działanie fascyny-1 nie jest jednoznaczne; na różne odmiany raka wpływa ona w różny sposób.

„Nasza analiza wykazała, że fascyna-1 może mieć wpływ na rozwój kilku typów nowotworów ludzi. Jest to wstęp do dalszych badań, które być może pozwolą wykorzystać to białko jako znacznik lub potencjalny cel w nowoczesnej terapii najpowszechniejszych rodzajów raka” - uważają naukowcy.

kap/ tot/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także