Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
24.09.2021 aktualizacja 24.09.2021

Prof. Kleiber: nauka i edukacja oraz wiara w wiedzę to nośniki dobrego rozwoju

23.09.2021. Profesor Michał Kleiber podczas uroczystości nadania mu tytułu Doktora Honoris Causa Akademii WSB, 23 bm. w Dąbrowie Górniczej. PAP/Hanna Bardo 23.09.2021. Profesor Michał Kleiber podczas uroczystości nadania mu tytułu Doktora Honoris Causa Akademii WSB, 23 bm. w Dąbrowie Górniczej. PAP/Hanna Bardo

Nauka, edukacja i wiara w wiedzę to nośniki dobrego rozwoju w szybko zmieniającym się i stawiającym ogromne wyzwania świecie – uważa wybitny naukowiec, były minister nauki i informatyzacji oraz były szef Komitetu Badań Naukowych prof. Michał Kleiber.

"Przed nami wielkie wyzwania – edukacja, nauka i wiara w wiedzę, jako nośnik dobrego rozwoju są według mnie absolutnym kluczem. Pandemia to niejedyne wyzwanie, które przed nami stoi – to jest naprawdę niezwykle ważne, żebyśmy mówili o tym, czym jest wiedza, jak może pomóc w stawianiu czoła problemom i żebyśmy znaleźli posłuch u ludzi, a to się potem przełoży na posłuch u polityków, bo oni muszą w demokratycznym systemie ludzi słuchać" – powiedział prof. Kleiber podczas czwartkowej konferencji prasowej w Dąbrowie Górniczej, poprzedzającej uroczystość wręczenia mu tytułu doktora honoris causa Akademii WSB.

"Wierzę, że wielu ludzi tak myśli, że świadomość znaczenia wiedzy i mądrości ludzkiej zyskuje na znaczeniu - bez tego nie damy sobie rady. Wierzę głęboko, że ta potrzeba narasta" – podkreślił.

Wśród zjawisk definiujących współczesność wymienił m.in. ograniczoną dostępność bogactw naturalnych i klimatyczne uwarunkowania ich eksploatacji, co przesądza – jak mówił – o konieczności gruntownej i natychmiastowej zmiany wielu strategii rozwojowych. Kolejne kluczowe dla świata zjawisko to sytuacja demograficzna i szybki przyrost liczby ludzi – do 10 mld w połowie obecnego wieku. Największy zaś przyrost jest obserwowany w państwach, które – jak wskazuje prof. Kleiber – pokazały swoją niezdolność do zadbania o choćby względny dobrostan swoich obywateli. Dlatego – przewiduje prof. Kleiber – dzisiejsze kłopoty migracyjne to nic w porównaniu z tym, co czeka nas w przyszłości. Z tym wiążą się zaś nieuchronne konflikty związane z wielokulturowością, nasilone przez przemiany kulturowe wewnątrz poszczególnych społeczeństw.

"Dalszy trwały i inkluzywny rozwój wymaga szerokich wielodziedzinowych badań i aktywnego upowszechniania ich rezultatów, pochopnie podejmowane decyzje mogą tylko pogarszać sytuację. Niezbędna do tego jest oczywiście szeroko rozumiana edukacja, z kształceniem uczelnianym na czele, mająca dzisiaj misję ważniejsza niż kiedykolwiek w przeszłości" – podkreślił prof. Michał Kleiber.

Jego zdaniem należy wspierać społeczeństwa, które nie są w stanie brać udziału w korzystaniu z osiągnięć współczesnej wiedzy. "To powinno rzutować na naszą politykę i to, w jaki sposób powinniśmy im pomagać – szczególnie edukacyjnie. To są rzeczy, które będą absolutnie decydować o naszej przyszłości" – podsumował naukowiec. (PAP)

autorka: Anna Gumułka

lun/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024