Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
02.08.2020 aktualizacja 02.08.2020

Wykształcenie muzyczne nie gwarantuje sukcesów w szkole

Źródło: Fotolia Źródło: Fotolia

Trening muzyczny nie wpływa u dzieci na poprawę funkcjonowania poznawczego, ani polepszenie wyników w szkole – sugerują rezultaty metaanalizy opublikowanej na łamach czasopisma „Memory&Cognition”.

Badacze z Fujita Health University (Japonia) i London School of Economics and Political Science (W. Brytania) przeanalizowali badania z lat 1986-2019, dotyczące wpływu treningu muzycznego na rozwój funkcji poznawczych (np. pamięci), poprawę osiągnięć szkolnych (np. z matematyki) lub pisania i czytania u dzieci.

Doszli do wniosku, że – wbrew powszechnemu mniemaniu – wykształcenie muzyczne wcale nie wywiera specjalnego wpływu na te aspekty funkcjonowania maluchów.

Owszem, badacze stwierdzili występowanie małego efektu w badaniach gorszej jakości (nieuwzględniających grupy kontrolnej lub losowego doboru uczestników). Ale już w lepiej zaprojektowanych badaniach taki efekt się nie pojawiał.

Nie miało znaczenia, jakie umiejętności brano pod uwagę i jak długo trwał trening muzyczny.

„Nasze badanie pokazuje, że powszechne przekonanie, iż muzyka czyni dzieci mądrzejszymi, jest niepoprawne. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że uczenie muzyki jedynie w celu wzmocnienia u dzieci umiejętności poznawczych czy akademickich jest bezcelowe” – mówi dr Giovanni Sala, jeden z autorów pracy.

„Trening muzyczny może być mimo wszystko korzystny dla dzieci, np. poprzez poprawę umiejętności społecznych i poczucia własnej wartości. Niektóre elementy kształcenia muzycznego, takie jak arytmetyczna notacja muzyczna mogą być wykorzystywane do ułatwienia nauki innych dyscyplin” – dodaje dr Fernand Gobet, inny badacz.

O badaniu można przeczytać na stronie: http://dx.doi.org/10.3758/s13421-020-01060-2. (PAP)

ooo/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024