28.03.2024
29.06.2020 aktualizacja 29.06.2020

Jaja wczesnych dinozaurów były miękkie jak u żółwi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Jaja składane przed wczesne dinozaury miały miękką powłokę, podobnie jak u dzisiejszych żółwi – dowodzą naukowcy na łamach periodyku „Nature”.

Wczesne dinozaury składały jaja o miękkich, skórzastych powłokach. To odkrycie przeczy dotychczasowej wiedzy – piszą naukowcy z Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej i Uniwersytetu Yale.

Na podstawie badania skamieniałości naukowcy dowodzą, że budową swojej powłoki jaja dinozaurów przypominają jaja żółwi. Wynika to z analizy mikrostruktury jaj u dwóch odległych ewolucyjnie grup dinozaurów.

Z badań wynika również, że co najmniej trzykrotnie, niezależnie od siebie, wyewoluowały u dinozaurów twarde powłoki jaj.

„Zawsze zakładano, że pierwotne dinozaury składały jaja o twardej skorupie” – opisuje główny autor, Mark Norell.

Jak dodaje, przez niemal 20 lat odkrywano skamieniałości jaj dinozaurów na całym świecie. Głównie reprezentowały one trzy grupy: teropody, z których wywodzą się współczesne ptaki, hadrozaury i czworonożne, roślinożerne zauropody.

„Zarazem odnajdywano tysiące fragmentów kostnych ceratopsów, ale niemal żadnych jaj. Dlaczego ich jaja nie zachowały się jako skamieniałości? Założyłem więc, i to założenie potwierdziły nasze najnowsze badania, że powłoki jaj były miękkie” – podsumowuje.

Owodniowce, grupa obejmująca ptaki, ssaki i gady, wytwarzają błonę wokół zarodka, która chroni go przed wyschnięciem. Niektóre owodniowce, takie jak wiele żółwi, jaszczurek i węży, składają jaja o miękkiej powłoce, podczas gdy inne, takie jak ptaki, składają jaja o twardych skorupkach. Jaja o twardych skorupkach zapewniają lepszą ochronę przed warunkami środowiska.

Zespół badał skamieniałe jaja dwóch gatunków dinozaurów. Jednym był Protoceratops, dinozaur roślinożerny wielkości owcy, który zamieszkiwał obszar Mongolii ok. 75-71 mln lat temu. Drugim był Mussaurus, długoszyi roślinożerca z terenu Argentyny, sprzed ok. 227-208.5 mln lat. W obu przypadkach potwierdziło się, że jaja miały miękką powłokę.

Więcej na stronie: https://www.amnh.org/about/press-center/first-dinosaurs-laid-soft-shelled-eggs (PAP)