Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
11.03.2020 aktualizacja 11.03.2020

40 mln zł z NCBR na zajęcia dot. potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

34 polskie ośrodki akademickie otrzymają z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju łącznie 40 mln zł m.in. na opracowanie i wdrożenie obowiązkowych zajęć w programach studiów, umożliwiających studentom poznanie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Konkurs „Projektowanie uniwersalne” realizowany jest w ramach rządowego programu DOSTĘPNOŚĆ+ i jest finansowany z Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). O wynikach konkursu poinformowali w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Projektowanie uniwersalne zakłada takie tworzenie produktów, usług czy elementów otoczenia, aby zapewnić dostępność dla wszystkich, z uwzględnieniem ich szczególnych potrzeb. "Aby zapobiegać wykluczeniu społecznemu, niezbędne jest wprowadzenie innowacji, które uwzględniałyby różnorodne potrzeby odbiorcy w zakresie mobilności i percepcji" - komentują przedstawiciele NCBR w przesłanym PAP komunikacie.

Zajęcia, które w ramach konkursu będą prowadzone na uczelniach, umożliwią studentom poznanie oczekiwań osób ze szczególnymi potrzebami oraz praktyczne zastosowanie zasad uniwersalnego projektowania.

"Dzięki działaniom edukacyjnym i pokaźnym inwestycjom, wiele już zrobiliśmy dla poprawy dostępności czy to przestrzeni publicznej, czy też różnych dóbr i usług. Wiemy jednak, że nie da się uczynić naszego otoczenia w pełni dostępnym bez stałej pracy nad sposobem myślenia wszystkich osób zaangażowanych w kreowanie naszej codzienności – polityków, samorządowców, architektów, lekarzy, programistów czy sprzedawców" - komentuje cytowana w komunikacie minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

"Dzięki Funduszom Europejskim jesteśmy w stanie intensyfikować działania, zapraszać do współpracy różne grupy społeczne – od przedsiębiorców po społeczność akademicką. Przejawem takiego trendu jest chociażby konkurs NCBR. Tysiące studentów opuści uczelnie z zaszczepionym genem dostępności, a to szybko potem zaprocentuje w efektach ich pracy" – uzupełnia minister.

Strategicznym wymiarem konceptu jest trwałe włączenie problematyki projektowania uniwersalnego na wszystkich kierunkach studiów wyższych I i II stopnia oraz na jednolitych studiach magisterskich.

"Zgodnie z zapisami Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych oraz Konstytucji RP każdy ma prawo do równego traktowania i uczestniczenia w życiu społecznym. Odpowiadając za jakość kształcenia, stawiamy także na to, by absolwenci polskich uczelni wychodzili na rynek pracy z wiedzą oraz pasją do tego, by tworząc produkty dostępne dla każdego, zmieniali naszą rzeczywistość w taką, gdzie m.in. niepełnosprawność czy zaawansowany wiek nie będą czynnikami wykluczającymi" – komentuje wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Grzegorz Wrochna.

Stworzone w wyniku konkursu NCBR moduły zajęć na uczelniach przyczynią się do rozwoju kompetencji studentów w zakresie stosowania projektowania uniwersalnego w praktyce, z uwzględnieniem specyfiki kierunku studiów. Programy nauczania, dzięki zastosowaniu zasad projektowania uniwersalnego do realizacji nowych rozwiązań (przestrzennych, obiektowych, produktowych, procesowych) oraz modyfikacji istniejących, mają w swej konsekwencji poprawić jakość życia wszystkich członków społeczeństwa, w tym osób z niepełnosprawnościami.

"W czasie naboru swoje wnioski o dofinansowanie do NCBR złożyło 41 ośrodków akademickich. Budżet konkursu wynosił 30 milionów złotych, jednak ze względu na wysoką jakość zgłoszonych projektów i istotność działań w nich przewidzianych, postanowiliśmy zwiększyć przeznaczone środki na dofinansowanie projektów w konkursie o jedną trzecią, dzięki czemu aż 34 uczelnie uzyskały granty" – wyjaśnia dyrektor NCBR Wojciech Kamieniecki.

Zajęcia z projektowania uniwersalnego będą realizowane w ośrodkach akademickich w całej Polsce.

Najlepiej oceniony w konkursie NCBR został projekt „Projektowanie bez barier” zgłoszony przez Sopocką Szkołę Wyższą, który zakłada modyfikację programów kształcenia na kierunkach Architektura, Architektura wnętrz oraz Architektura krajobrazu, wprowadzającą zajęcia z projektowania uniwersalnego, a także działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadry uczelni w celu zapewnienia efektywnego nauczania z tego zakresu.

Pełna lista rankingowa dostępna jest na stronie NCBR. 

PAP - Nauka w Polsce

lt/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024