Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
25.07.2017 aktualizacja 25.07.2017

Bakterie jelitowe związane z rozwojem poznawczym dziecka

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Dzieci posiadające przewagę określonego rodzaju bakterii w mikroflorze jelitowej lepiej wypadają w testach mierzących zdolności poznawcze – wynika z badania zamieszczonego w czasopiśmie „Biological Psychiatry”.

Mikroby żyjące w naszych jelitach mają ogromny wpływ na nasze zdrowie. Teraz naukowcy z Uniwersytetu Karoliny Północnej (USA) po raz pierwszy wykazali, że mogą one również odgrywać dużą rolę w rozwoju poznawczym dziecka.

Badacze pobrali próbki kału od 89 rocznych maluchów i przeanalizowali je pod względem występowania poszczególnych szczepów bakterii. Na tej podstawie podzielili małych badanych na trzy grupy. Gdy dzieci miały około dwóch lat, przeprowadzili wśród nich testy mierzące umiejętności poznawcze, m.in. sprawność motoryczną, zdolność postrzegania i rozwój językowy. Ustalili, że maluchy posiadające w jelitach więcej bakterii z rodzaju Bacteroides osiągały w testach najwyższe wyniki – wyższe niż dzieci dysponujące najbardziej zróżnicowanym mikrobiomem.

„Ten wynik nas zaskoczył. Pierwotnie zakładaliśmy, że dzieci z najbardziej zróżnicowanym mikrobiomem będą osiągać lepsze wyniki, bo poprzednie badania wykazały, że małe zróżnicowanie bakterii jelitowych w dzieciństwie wiąże się z negatywnymi aspektami zdrowotnymi, np. cukrzycą typu 1 i astmą” – zaznacza jedna z badaczy dr Rebecca Knickmeyer.

Naukowcy planują w przyszłości zgłębić mechanizmy stojące za związkiem pomiędzy bakteriami jelitowymi a rozwojem mózgu oraz ustalić, jaki jest optymalny skład mikroflory jelitowej, i w jaki sposób można ją kształtować.

„Wyniki naszego badania sugerują, że poprzez odpowiednie zarządzanie rozwojem mikrobiomu można by było zoptymalizować rozwój poznawczy i zredukować ryzyko niektórych zaburzeń, np. autyzmu” – dodaje Knickmeyer.

O szczegółach badania można przeczytać na stronie: http://www.biologicalpsychiatryjournal.com/article/S0006-3223(17)31720-1/fulltext (PAP)

ooo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024