Strona główna Aktualności

Uczenie się podczas snu jest możliwe, jednak ma swoje granice

31.08.2012 Świat

Fot. Fotolia

W czasie snu mózg jest w stanie nauczyć się pewnych zależności, które mogą wpłynąć na nasze zachowanie po przebudzeniu - wynika z badań opublikowanych w piśmie "Nature Neuroscience".

Wiemy, że sen pełni bardzo ważną rolę w procesie uczenia się, gdyż nabyte przez nas informacje ulegają wtedy utrwaleniu, jednak trudności sprawia badanie tego, czy umysł potrafi przyswoić wówczas nowe wiadomości, np. uczyć się języków obcych. Musimy chociażby mieć pewność, że badani rzeczywiście śpią podczas "lekcji" - zauważa prowadzący badania Anat Arzi z Instytut Nauki Weizmanna w Izraelu.

 

Choć większość dotychczasowych badań dotyczących przyswajania informacji werbalnych podczas snu nie wykazała, że budzimy sie z dodatkową wiedzą, Arzi wraz z nadzorującym prace prof. Noamem Sobelem dowiedli, że mózg jest w stanie nauczyć się pewnych zależności.

 

Podczas swoich eksperymentów wykorzystali mechanizm warunkowania. W obecności śpiących uczestników odtwarzano cichy dźwięk, po którym następował bodziec zapachowy. Podobnie, jak w stanie świadomości, oddech badanych stawał się głębszy, gdy zapach był ładny, a płytszy, gdy nie był on przyjemny. Po pewnym czasie wystarczyło samo odtworzenie dźwięku, by śpiące osoby modyfikowały głębokość swojego oddechu.

 

Badani spali w specjalnie zaprojektowanych monitorowanych salach; jeżeli uczestnik obudził się nawet na chwile podczas eksperymentu, jego wyniki nie były brane pod uwagę.

 

Następnego dnia po przebudzeniu badano reakcję uczestników na te same dźwięki, które odtwarzano w nocy - również bez dodatkowych bodźców zapachowych. Choć żadna z osób nie była świadoma, że słyszała je podczas snu, ich oddech mówił sam za siebie - w zależności od dźwięku stawał się odpowiednio głębszy lub płytszy.

 

Wykorzystanie warunkowania może wydawać się dość prostą metodą, jednak ma ona wiele zalet - podkreślają badacze. Po pierwsze nie powoduje budzenia się uczestników, a mimo to zmusza mózg do przetwarzania informacji angażując m.in. hipokampa tj. strukturę odpowiedzialną za pamięć. Po drugie, zmiany związane z oddechem można łatwo zaobserwować.

 

Podczas kolejnego eksperymentu Arzi i Sobel zastosowali warunkowanie tylko w fazie REM charakteryzującej się szybkimi ruchami gałki ocznej lub tylko podczas fazy SEM, czyli tzw. snu głębokiego. Co ciekawe, okazało się, że odpowiedź na bodziec dźwiękowy była silniejsza podczas fazy REM, jednak skutki warunkowania w stanie świadomości były widoczne tylko wówczas, gdy miało ono miejsce w fazie głębokiego snu.

 

"Skoro już wiemy, że pewien rodzaj uczenia się podczas snu jest możliwy, pragniemy zbadać, gdzie leżą granice i jakie informacje mogą zostać przyswojone, a jakie nie" - mówi Arzi. (PAP)

 

koc/ ula/

Tagi: uczenie się , sen
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Czy Ziemia to komputer? „Głęboka myśl” ponownie w księgarniach Czy Ziemia to komputer? „Głęboka myśl” ponownie w księgarniach

Wznowienia doczekały się kultowe książki Douglasa Adamsa, w których opisuje on m.in. „Głęboką myśl” - maszynę, której nazwę koncern IBM nadał swemu komputerowi szachowemu - Deep Thought.

Więcej

Myśl na dziś

Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami.
Adam Mickiewicz

Nasz blog

Planetarne zoo Planetarne zoo

Ciemne jak smoła, lekkie jak styropian czy pokryte szafirowymi chmurami – takie bywają badane w ostatnim czasie pozasłoneczne planety. Niektóre z nich mogą się okazać bardzo przydatne dla nauki.

Więcej

Tagi