Nauka dla Społeczeństwa

19.04.2024
PL EN
03.07.2020 aktualizacja 03.07.2020

Hiszpania/ Badania: Covid-19 obniżył wydajność pracowników i studentów

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Zapowiedziany we wtorek przez hiszpańską minister pracy Yolandę Diaz masowy powrót pracowników po okresie tymczasowego zwolnienia w efekcie epidemii może zdaniem ekspertów potwierdzić, że długi rozbrat z miejscem pracy doprowadził do mniejszej motywacji osób i spadku ich wydajności.

Zarówno pracownicy, jak studenci potwierdzają spadek motywacji w związku z Covid-19.

Wydawany w Katalonii dziennik “El Periodico” opublikował badanie, w którym sami pracownicy zobowiązani do pracy w okresie epidemii przyznają, że ich wydajność spadła.

Gazeta powołuje się na opublikowany w drugiej połowie czerwca sondaż przeprowadzony wśród blisko 9 tys. Hiszpanów pracujących w okresie epidemii. Prawie 65 proc. z nich potwierdziło, że w okresie masowych zakażeń koronawirusem ich wydajność w miejscu pracy była niższa.

Autorzy badania przeprowadzonego przez uniwersytet w Walencji odnotowali, iż także ponad 73 proc. studentów przyznaje, że ich wydajność po okresie izolacji spowodowanej epidemią zmalała.

Komentatorzy wskazują, że wyniki sondażu są zaskakujące, tym bardziej, że z powodu obowiązujących od połowy marca do maja restrykcji uczniowie i studenci w Hiszpanii mieli więcej czasu na naukę i poprawienie swoich wyników. W tezę tę powątpiewa jednak kadra pedagogiczna.

Z przeprowadzonego w połowie czerwca badania wynika, że prawie 80 proc. nauczycieli spodziewa się, że ich uczniowie powrócą do szkół po długiej przerwie spowodowanej epidemią bez motywacji do nauki.

Sondaż przeprowadzony przez uniwersytet w Grenadzie, na południu Hiszpanii, dowodzi, że blisko 62 proc. nauczycieli ma też wątpliwości co do stabilizacji emocjonalnej swoich podopiecznych po prawie półrocznym rozbracie z budynkiem szkoły.

Z planów ministerstwa oświaty Hiszpanii wynika, że we wrześniu w całym kraju ruszą lekcje z obowiązkową obecnością uczniów. Władze resortu nie wykluczają jednak zastąpienia tradycyjnej nauki teleszkołą, jeżeli dojdzie do drugiej fali epidemii.

Marcin Zatyka (PAP)

zat/ kib/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024