20.04.2024
12.01.2020 aktualizacja 12.01.2020

Naukowcy sugerują, że Wenus może mieć aktywne wulkany

Wulkaniczny szczyt Idunn Mons na obszarze Imdr Regio na powierzchni Wenus. Kolorami pokazano różnice w cieple pochodzącym od powierzchni planety, zarejestrowanym przez instrument VIRTIS europejskiej sondy Venus Express. Źródło: NASA. Wulkaniczny szczyt Idunn Mons na obszarze Imdr Regio na powierzchni Wenus. Kolorami pokazano różnice w cieple pochodzącym od powierzchni planety, zarejestrowanym przez instrument VIRTIS europejskiej sondy Venus Express. Źródło: NASA.

Wenus może mieć aktywne wulkany - sugerują naukowcy po eksperymentalnych badaniach reakcji pomiędzy minerałami a atmosferą podobną do tej występującej na Wenus. O ich wnioskach informuje Universities Space Research Association (USRA) z USA.

Radarowe obrazy z amerykańskiej sondy Magellan na początku lat 90. pokazały, że Wenus jest światem wulkanów i rozległych wypływów lawy. Później, w XXI wieku, europejska sonda orbitalna Venus Express zmierzyła promieniowanie podczerwone emitowane od części powierzchni planety po stronie nocnej. Te nowe dane pozwoliły naukowcom ustalić, które obszary lawy są nowsze, a które starsze. Jednak do tej pory kwestia tego, kiedy na Wenus występowały erupcje wulkanów, nie była rozwiązana.

Zbadał to dr Justin Filiberto z Universities Space Research Association (USRA) wraz z zespołem. Naukowcy wytworzyli w laboratorium warunki panujące w gorącej atmosferze Wenus. Chcieli sprawdzić, w jaki sposób minerały reagują i zmieniają się w tych warunkach.

Wyniki eksperymentów pokazały, że oliwin – minerał często występujący w bazalcie – gwałtownie reaguje z atmosferą Wenus i w ciągu tygodni zostaje pokryty warstwą minerałów związanych z tlenkiem żelaza, takich jak magnetyt i hematyt.

Następnie ustalono, iż do wykrycia tego typu zmian potrzeba by było jedynie kilku lat obserwacji przy pomocy sondy Venus Express. Oznacza to, że te wypływy lawy, które nie wykazują widmowych cech występowania hematytu, nie powinny być starsze, niż kilka lat. Na tej podstawie badacze sugerują, że wypływy lawy na Wenus są bardzo młode i na planecie mogą występować aktywne obecnie wulkany.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie „Science Advances”.

cza/ zan/