Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
05.06.2019 aktualizacja 05.06.2019

Czytanie dzieciom łagodzi obyczaje

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Czytanie dzieciom wiąże się z łagodniejszym rodzicielstwem i rzadszym występowaniem problemów z zachowaniem u maluchów – wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Rutgersa (USA).

W poprzednich badaniach wykazano, że częste czytanie dzieciom sprzyja budowaniu umiejętności językowych i kompetencji emocjonalnych.

Teraz badacze z Uniwersytetu Rutgersa ustalili, że wspólne spędzanie czasu przy książce łączy się z łagodniejszym podejściem do wychowania, wzmacnia więź między rodzicem a dzieckiem oraz koreluje z mniejszą częstotliwością nadaktywności, problemów z koncentracją i destrukcyjnych zachowań u kilkulatków.

W ramach badania specjaliści przeprowadzili wywiady z ponad dwoma tysiącami matek. Najpierw pytali je, jak często czytają swoim dzieciom (w wieku od roku do trzech lat). Następnie dwa lata później sprawdzali, jak często stosują agresywne – fizycznie lub psychicznie - rozwiązania w wychowaniu oraz jak na co dzień zachowują się ich pociechy.

Okazało się, że im częściej matki czytały swoim dzieciom, tym rzadziej miewały one problemy z zachowaniem. Mogło to być spowodowane łagodniejszym podejściem do rodzicielstwa.

„Codzienne czytanie dziecku zapewnia korzyści akademickie i emocjonalne, które mogą zwiększyć jego szanse na sukces w szkole i poza nią. Nasze badanie może zostać wykorzystane w tworzeniu programów, które pomogą również rodzicom i opiekunom z zaniedbanych środowisk rozwijać pozytywne kompetencje rodzicielskie” – komentuje Manuel Jimenez, koordynator przedsięwzięcia.

Wyniki badania można znaleźć na łamach „Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics” (https://insights.ovid.com/crossref?an=00004703-900000000-99199). (PAP)

ooo/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024