29.03.2024
28.08.2013 aktualizacja 28.08.2013

Planety nie potrzebują gwiazdy, by powstać

Obserwacje dokonane przy pomocy teleskopów Chalmers University of Technology dowodzą, że planety nie muszą powstawać jako część systemów gwiezdnych – mogą także powstać „na wolności” – informuje Science Daily.

Szacuje się, że w Drodze Mlecznej może być nawet dwieście miliardów „wolnych” planet.

Do tej pory uważano, że planety powstają w systemach wokół gwiazd, a jeśli jakaś znajduje się poza systemem planetarnym – musiała z niego zostać wyrzucona w wyniku kolizji z innym ciałem lub innej, podobnej kosmicznej katastrofy. Nowe obserwacje, skupione na ciemnych – pozbawionych gwiazd – obłokach gazu znajdujących się w kosmosie sugerują, że planety mogą powstawać samodzielnie.

Zespół astronomów ze Szwecji i Finlandii użył teleskopów do obserwacji Mgławicy Rozeta, ogromnego obłoku gazu i pyłu znajdującego się około 4 600 lat świetlnych od Ziemi, w gwiazdozbiorze Jednorożca. Badacze skupili się na tych częściach mgławicy, w których nie ma żadnych gwiazd. Takich mniejszych obłoków jest tam ponad sto, a ich średnica jest mniejsza, niż pięćdziesięciokrotność odległości Słońca i Neptuna.

"Odkryliśmy, że są one bardzo gęste i zwarte, a wiele z nich ma bardzo gęste jądra. To mówi nam, że wiele z nich zapadnie się pod własnym ciężarem i utworzy wolne planety. Najbardziej masywne obłoki po zapadnięciu się utworzą tak zwane brązowe karły” – powiedziała Carina Persson, która uczestniczyła w obserwacjach.

Badanie pokazuje również, że małe obłoki gazu poruszają się na zewnątrz Mgławicy Rozeta z prędkością 80 tys. km/godz. „Jeśli te małe, okrągłe obłoki gazu tworzą planety i brązowe karły, to muszą być wystrzeliwane jak pociski do Drogi Mlecznej” – powiedział Gosta Gahm, kierujący pracami zespołu. - Jest ich tak dużo, że mogłyby być znaczącym źródłem tych wolnych planet, które odkryto w ostatnich latach". (PAP)