28.03.2024
20.05.2013 aktualizacja 20.05.2013

Odkryto geny związane z poziomem złego cholesterolu

Naukowcy z Texas Biomedical Research Institute (USA) zidentyfikowali u pawianów cztery geny wpływające na poziom tzw. złego cholesterolu. Odkrycie to może pomóc stworzyć nowe leki zmniejszające ryzyko chorób serca - podaje "Journal of Lipid Research".

Podczas badań ufundowanych przez amerykańskie Narodowe Instytuty Zdrowia trzy rodzeństwa przyrodnie z niskim poziomem cholesterolu LDL oraz trzy rodzeństwa przyrodnie z wysokim poziomem LDL. Przez siedem tygodni zwierzęta karmione były pożywieniem zawierającym duże ilości tłuszczu i cholesterolu.

Po przeprowadzeniu badań genetycznych naukowcy stwierdzili, że z podwyższonym poziomem LDL związek mają geny: TENC1, ERBB3, ACVR1B i DGKA. Jak dowiodły wcześniejsze analizy, zaburzenia funkcjonowania tych genów mogą powodować także niektóre rodzaje nowotworów.

Kolejnym krokiem będzie ustalenie mechanizmu, który pozwala genom wpływać na poziom cholesterolu, co pozwoli rozpocząć prace nad nowymi lekami - mówi autorka badań dr Laura Cox. Badaczka spodziewa się, że informacje te będą dostępne w ciągu najbliższych dwóch lat.(PAP)