Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
02.02.2019 aktualizacja 04.02.2019

Internetowy kurs w j. angielskim nt. superżywności

Fot.Fotolia Fot.Fotolia

Jagody Goji, nasiona chia, komosa, amarantus i zielona herbata to tylko niektóre z wielu produktów określanych mianem “superżywności”. O prawdzie i mitach nt. takiej żywności będą mówić naukowcy z Instytutu PAN w Olsztynie podczas bezpłatnego kursu w j. angielskim.

Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności (IRZiBŻ) Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie współrealizują projekt na temat konkretnie faktów i mitów związanych z produktami, którym przypisuje się super prozdrowotny wpływ na ludzki organizm - poinformował PAP dr inż. Michał Janiak z Oddziału Nauk o Żywności tej placówki.

Czterotygodniowy bezpłatny kurs jest skierowany do wszystkich osób, które chcą zgłębić wiedzę na temat superżywności. Jest realizowany w formule masowych otwartych wykładów online, czyli także za pomocą filmów i quizów. Olsztyńscy naukowcy realizują go wspólnie z naukowcami z uniwersytetów w Turynie (Włochy) i Reading (W. Brytania).

"Prelekcje dotyczą superżywności, ostatnio modnego hasła, które jest pojęciem nieco komercyjnym. Moim zdaniem cennym jest to, że moda sprawia, iż konsument w swoją dietę włącza produkty żywnościowe, które charakteryzują się dużą zawartością pewnych składników odżywczych bądź zastępuje nimi inne, mniej zdrowe produkty" - podkreślił Janiak.

Produkty bogate w konkretne związki prozdrowotne to np. jagody Goji, nasiona chia, komosa ryżowa, zielona herbata, amarantus, gorzka czekolada. "Na naszym kursie przedstawiamy także inne produkty z zakresu superfoods lokalnego pochodzenia, np. grykę, która jest cennym źródłem rutyny, wykazującym działanie przeciwutleniające" - dodał.

Na angielskojęzycznej platformie FutureLearn (www.futurelearn.com) naukowcy wyjaśniają m.in., czy dobroczynne działanie superfoods zostało faktycznie udowodnione, jak produkty wpływają na nasz dobrostan, czy rzeczywiście obniżają one ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory czy choroby układu krążenia.

Dr Janiak wskazał, że wiedzę na temat superfoods edukatorzy przekazują w pojęciu ogólnym i szczegółowym, omawiając ją na przykładach pewnych zjawisk charakterystycznych dla superfoods oraz na przykładach związków chemicznych obecnych w tego rodzaju żywności w znacznych ilościach. Chodzi o to, by konsument miał pojęcie, że dokonuje świadomego wyboru tych czy innych produktów. Edukatorzy omawiają także aspekty bezpieczeństwa żywności oraz wykluczenia konkretnych produktów z diety np. zawierających gluten w kontekście bezglutenowych superfoods. 

PAP - Nauka w Polsce, Agnieszka Libudzka

ali/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024