20.04.2024
25.09.2018 aktualizacja 25.09.2018

Naukowcy rozpracowali kod genetyczny ropuchy agi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcom udało się zsekwencjonować kod genetyczny ropuchy agi (Rhinella marina), jadowitego płaza, który stanowi zagrożenie dla wielu rodzimych, australijskich gatunków – podał magazyn „GigaScience”.

W badaniu uczestniczyła grupa naukowców z australijskich uczelni UNSW Sydney, University of Sydney, Deakin University, a także Portugalii i Brazylii.

"W rozumieniu genetyki ropuch istnieją potężne luki i do tej pory nikomu nie udało się poznać ich genomu" – powiedział lider zespołu, prof. mikrobiologii i biologii molekularnej Peter White z uniwersytetu UNSW Sydney. "Sekwencjonowanie i składanie sekwencji genomu to skomplikowany proces. Udało nam się rozszyfrować ponad 90 proc. genów ropuchy przy użyciu technologii, która sekwencjonuje bardzo długie fragmenty DNA, co znacznie ułatwia ułożenie tej układanki" - ocenił główny autor badania dr Rich Edwards.

Znajomość genomu ropuchy pozwoli uzupełnić luki w wiedzy i przyspieszyć badania nad gatunkiem. Umożliwi też sekwencjonowanie genomów innych ropuch. "Przyszłe analizy zapewnią wgląd w ewolucję ropuch i wzbogacą nasze rozumienie ich roli w ekosystemach – jak się rozprzestrzeniają, jak działają ich toksyny i jak kontrolować ich populację" - podkreślił zajmujący się tym gatunkiem emerytowany profesor Rick Shine z University of Sydney. Jak dodał, niewiele genomów płazów poznano do tej pory, a znajomość tego genomu może pomóc w wyjaśnieniu, jak gatunek inwazyjny adaptuje się do nowego środowiska.

Obecne sposoby kontrolowania populacji, jak np. przemieszczanie ropuch w inne miejsca, nie przyniosły efektów. Naukowcy wiążą jednak nadzieje z nowymi metodami uczenia rodzimych gatunków, żeby nie jadły jadowitych płazów. „Mimo to potrzebujemy nowego podejścia do kontrolowania tych inwazyjnych płazów" - zaznaczył prof. White. Do jednej z alternatywnych metod – biokontroli, czyli np. wykorzystywania wirusów do panowania nad populacją ropuch – materiał genetyczny jest niezbędny. DNA zawiera m.in. fragmenty wirusów, co oznacza, że DNA każdego zwierzęcia może być swoistym katalogiem przeszłych infekcji.

Wirusy wcześniej wykorzystano z powodzeniem do zapanowania nad populacją królików europejskich. Z ropuchami agami jest problem, ponieważ wirusa mogą one przekazać rodzimym płazom. Dlatego też naukowcy poszukują wirusa atakującego wyłącznie ten konkretny gatunek. W magazynie "Journal of Virology" opisali, jak na podstawie próbek pobranych od ropuch z różnych części Australii, wykorzystując sekwencjonowanie DNA i RNA, odkryli trzy nowe obiecujące wirusy.

Ropuchy agi są obecne w 138 krajach. Bardzo łatwo przystosowują się do nowego otoczenia i mają destrukcyjny wpływ na rodzimą faunę. Od kiedy w 1935 roku wprowadzono je do australijskiego stanu Queensland do walki z chrząszczem Dermolepida albohirtum - szkodnikiem trzciny cukrowej, płazy rozprzestrzeniły się szeroko – miliony z nich występują na obszarze 1,2 mln km kw. Mogą powodować śmierć australijskich gatunków, takich jak torbacz niełaz północny, krokodyl australijski, jaszczurki oraz węże. (PAP)