Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
18.07.2018 aktualizacja 18.07.2018

Samochodowe wibracje usypiają kierowców

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Już po 15 minutach spędzonych za kółkiem słabnie czujność i koncentracja kierowcy. To naturalne wibracje, występujące podczas jazdy samochodem, wywołują senność będącą przyczyną wielu wypadków drogowych – czytamy na łamach „Ergonomics”.

Szacuje się, że do około 20 proc. śmiertelnych wypadków na drodze dochodzi z powodu zmęczenia jednego z kierowców. Nieuwaga, słaba czujność, spowolniony czas reakcji czy nawet nieplanowana drzemka to czynniki, które mogą doprowadzić do wielu poważnych konsekwencji.

Co nuży kierowców? Według naukowców z Królewskiego Instytutu Technologii w Melbourne (Australia) - naturalne wibracje występujące podczas jazdy samochodem. To właśnie one wzbudzają uczucie senności i sprawiają, że kierowcom same zamykają się oczy.

W badaniu uczestniczyło 15 ochotników, którzy przy pomocy wirtualnego symulatora mogli poczuć się jak kierowcy jadący długą, dwupasmową autostradą. Ze względu na to, że symulator znajdował się na specjalnej platformie, badani mogli też doświadczyć drgań przypominających rzeczywistą jazdę samochodem. Podczas gdy uczestnicy odbywali wirtualną podróż, naukowcy wykonywali na nich różne testy.

Wyniki badania pokazały, że już po około 15 minutach jazdy kierowcy zaczynali być senni. Po 30 minutach zmęczenie było tak duże, że kierowcy z trudem utrzymywali koncentrację – ich funkcje poznawcze ulegały znacznemu pogorszeniu. Po 60 minutach następował kryzys – uczucie senności sięgało zenitu.

„Kiedy jesteś zmęczony, niewiele trzeba byś zaczął przysypiać, a my wykazaliśmy, że delikatne wibracje odczuwane na siedzeniu kierowcy mogą uśpić twój mózg i ciało. Nasze badanie pokazuje, że stałe wibracje o niskich częstotliwościach wywołują senność nawet u osób zdrowych i dobrze wypoczętych” – komentuje prof. Stephen Robinson. Po czym dodaje: "nasze badanie sugeruje też, że niektóre częstotliwości wibracji mogą wywierać efekt odwrotny i pomagać ludziom zachować czujność”.

„Mamy nadzieję, że w celu poprawy bezpieczeństwa na drodze, przyszłe projekty siedzeń samochodowych będą wyposażane w elementy przeciwdziałające efektowi usypiania” – podsumowuje profesor.

O wynikach badania możemy przeczytać na stronie: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00140139.2018.1482373. (PAP)

ooo/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024